Foto- en video-app Instagram zou als zelfstandig bedrijf nu 100 miljard dollar waard zijn. Dat is honderd keer zo veel als waarvoor het bedrijf in 2012 door Facebook werd ingelijfd.
Dat concluderen analisten van Bloomberg op basis van berekeningen.
Daarmee is Instagram drie keer zoveel waard als concurrent Twitter op de beurs en ruim zes keer groter dan Snapchat.
Instagram meldde eerder deze maand dat het de grens van een miljard maandelijks actieve gebruikers is gepasseerd. Naar verwachting wordt de mijlpaal van twee miljard gebruikers binnen vijf jaar bereikt door de snelgroeiende app.
Facebook heeft die mijlpaal al bereikt, maar groeit lang niet zo snel als Instagram.
De dochteronderneming wordt dan ook steeds belangrijker voor Facebook. Vorig jaar was iets minder dan 11 procent van de omzet van het concern toe te schrijven aan Instagram. Dat groeit naar verwachting dit jaar naar 16 procent.
Instagram heeft met zijn gemiddeld jongere gebruikers ook een interessantere en waardevollere doelgroep dan Facebook.
Volgens het jaarlijkse onderzoek van Newcom Research maken 4,1 miljoen Nederlanders maandelijks gebruik van Instagram. 2,1 miljoen mensen kijken zelfs dagelijks op de fotoapp.