De overname door Facebook betekent kassa voor de twee jonge oprichters van Instagram. Kevin Systrom kan naar schatting zo’n 400 miljoen dollar bijschrijven op z’n bankrekening.

In oktober 2010 lanceerden Mike Krieger en Kevin Systrom een app waarmee je in een handomdraai foto’s met je vrienden deelt. De twee, beide twintigers en afgestudeerd aan de Amerikaanse topuniversiteit Stanford, hadden eerder dat jaar een half miljoen dollar opgehaald bij investeerders om hun idee te financieren.

De verkoop van Instagram aan sociale netwerksite Facebook – anderhalf jaar na de verschijning van de app in de Apple Store – maakt hen opeens multimultimiljonair. Volgens het Amerikaanse techblad Wired houdt Systrom 400 miljoen dollar over aan de deal; Krieger moet het doen met 100 miljoen dollar.

De rest van het overnambedrag gaat het overgrote deel naar investeerders. Maar het personeel – bij Instagram werken niet meer dan een twaalftal mensen – zou nog altijd zo’n 100 miljoen dollar mogen verdelen.

Niet gek voor een bedrijfje zonder omzet.

Facebook trekt portemonnee

De precieze aandelenverdeling is overigens niet bekend. Zeker niet omdat Instagram vorige week nog een nieuwe financieringsronde afsloot. Die ronde waardeerde de app-maker op een half miljard dollar, aldus The Wall Street Journal . Maar de krant schat het aandeel van Systrom ook daarna nog op 45 procent.

Wat het exacte percentage per persoon ook is, de Instagrammers hebben geen financiële zorgen meer.

Mark Zuckerberg en Instagram

Facebook-topman Mark Zuckerberg wilde Instagram per se binnenboord halen, omdat zijn eigen bedrijf vooralsnog zwak is op mobiel gebied.

De mobiele apps van Facebook lopen niet voorop, ondanks het feit dat de helft van de Facebookgebruikers via hun mobiele apparaten hun pagina's onderhouden. Bovendien zijn foto's van strategisch belang voor Facebook: het delen ervan is een van de populairste onderdelen van sociale media. Wie foto's bekijkt, spendeert meer tijd op een sociaal netwerk. En meer tijd betekent meer gelegenheid om advertenties te verkopen.

Een miljard dollar voor een bedrijfje zonder omzet met een dozijn werknemers lijkt absurd. Maar sommige volgers wijzen op de analogie met videosite YouTube. De overname daarvan door Google voor 1,6 miljard dollar in 2006 leek toen idioot, maar het leverde Google wel het marktleiderschap op in de videomarkt.

Misschien gaat Facebook dat nu herhalen met Instagram. De app was er tot voor kort alleen voor gebruikers van Apple-apparatuur. Dat leverde al 30 miljoen geregistreerde gebruikers op. Vorige week kwam er een Android-versie bij. Binnen twaalf uur kwamen er volgens Wired een miljoen gebruikers bij.

Vooralsnog pampert Facebook Instagram: het bedrijf mag zelfstandig blijven functioneren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl