- De afgelopen drie jaar veranderde er door de pandemie en z’n nasleep ontzettend veel in ons gedrag en onze voorkeuren.
- Bedrijven moeten daarom dringend hun business model onder de loep nemen om aan de nieuwe wensen van zowel werknemers als klanten tegemoet te komen.
- Innoveren wordt alleen nog te vaak gezien als eng, wat volgens Patrick van der Pijl, eigenaar van een van de beste innovation & design agencies van Europa, niet nodig is.
- Lees ook: ‘Mensen zeiden: je kunt niet zomaar een nieuwe bank beginnen’ – Innovatielessen van de mede-oprichter van KNAB en initiator van EnergieDirect
De grote veranderingen in de wereld – zoals de nasleep van de pandemie, een krappe arbeidsmarkt en hoge inflatie – zijn geen belemmeringen voor de groei van je bedrijf, maar bieden juist kansen om nieuwe business modellen te ontdekken.
Dat zegt innovatie expert Patrick van der Pijl in de podcastserie Aanjagers van Salesforce. Van der Pijl is naast eigenaar van innovatie- en strategiebureau Business Models Inc. (BMI), ook nog eens de schrijver van een van de 12 beste zakelijke boeken aller tijden, Business Model Generation (2010).
“Op het snijvlak van verandering en ontwikkeling gaan jij en ik als consument ons anders gedragen. Bijvoorbeeld, je koopt een Fitbit en daardoor ga je meer bewegen, want je wil die 10.000 stappen per dag halen. Die extra beweging zorgt er mogelijk voor dat je meer sportschoenen nodig hebt, omdat je ze sneller verslijt en dat je meer podcasts bent gaan streamen. Dit is een marktvalidatie dat er een ontwikkeling gaande is waar kansen liggen”, zegt de innovator.
“Maar op de meeste hoofdkantoren worden dit soort observaties vervolgens alsnog in twijfel getrokken en wordt er gezegd: ‘Nee, we weten niet of dit wel iets blijvends is en misschien moeten we dit eerst bij klant checken’. En dan mis je dus je kans, omdat je te laat in durft in te stappen.”
Durf je plannen in de echte wereld te testen
Voor het ontdekken van nieuwe innovatiemogelijkheden binnen bedrijven, maakt Van der Pijl in zijn dagelijkse werk gebruik van de Business Model Canvas methode. Hiermee kun je, middels het invullen van een uit negen blokken bestaand schema, een nieuw bedrijfsmodel creëren of een bestaande in kaart brengen.
Volgens Van der Pijl ontdek je zo snel welke groeimogelijkheden er zijn voor jouw bedrijf, maar is het identificeren van die nieuwe kansen slechts een eerste stap. “Bedrijven durven vaak niet met nieuwe ideeën naar buiten te treden om ze te testen, waardoor ze vast blijven zitten in aannames die bestaan binnen het team”, zegt hij in Aanjagers.
“Het is daarom essentieel dat je buiten je organisatie durft te kijken en met anderen in gesprek gaat. Niet alleen om de concurrentie te slim af te zijn, maar om te testen of de ideeën die je hebt wel kloppen. Ik breng daarom ook vaak mensen van buitenaf binnen in bedrijven om een nieuw perspectief aan de gesprekken toe te voegen. Omarmen van de onzekerheid is ongelofelijk moeilijk, maar het brengt veel goeds. Dat moeten organisaties zich realiseren.”
Het voeren van het niet-gevoerde gesprek
Volgens Van der Pijl loopt de innovatie bij veel bedrijven spaak, omdat men zich onzeker of zelfs ongemakkelijk voelt bij het idee om uit de comfort zone te kruipen. “Maar dit wordt niet uitgesproken. Ik geloof daarom zeer in het voeren van het niet-gevoerde gesprek, waarin mensen de ruimte krijgen om eerlijk te zeggen dat ze oncomfortabel zijn met een verandering of specifieke uitkomst.”
Voor het voeren van het niet-gevoerde gesprek heeft Van der Pijl ook een speciale methode ontwikkeld die teams over die initiële angst rond verandering heen zet. Hij legt uit hoe hij dit doet in de podcastserie Aanjagers van Salesforce.