In 2015 Joost de Haas, bestuursvoorzitter van drukkersbranche-marktleider Roto Smeets Group (RSG), dat de sector het bijzonder zwaar heeft. Dit komt met name door de opkomst van het Internet.
“Het drukken verdwijnt op termijn,” zei De Haas dan ook. Hij noemde de drukkersbranche zelfs een “sunset industry”: een industrie die in zijn nadagen is.
Het gevolg van die ontwikkeling is groot voor de drukkerijenmarkt. Zo kromp de branche de afgelopen jaren steevast met 4% á 5 procent. Hierdoor is de werkgelegenheid in de sector gedecimeerd: in de jaren 70 waren er 70.000 werknemers in de grafische markt, nu zijn er daar nog maar 23.000 van over. Wel is de industrie nog steeds meer dan 5 miljard euro waard.
Om deze crisis het hoofd te bieden hebben veel online drukkerijen hun strategie aangepast. Daarbij geven ze het drukwerk veelal uit handen aan derden en concentreren ze zich op een mix van print en online reclame. Wouter Haan, eigenaar van onder andere de drukwerk-sites reclameland.nl, drukland.nl, en flyerzone.nl zegt in gesprek met Z24 juist dat hij voor een andere aanpak heeft gekozen.
“Op 1 of 2 online drukkers na besteedt elke online concurrent zijn werk uit aan paar grote drukschuren in Nederland,” zegt Haan. “Daar is niets onderscheidends aan.” Daarom doet zijn bedrijf het tegenovergestelde. “Onlangs zijn we verhuisd naar een nieuw pand om daar vol in te zetten op eigen productie. We hebben daar meer dan vijf miljoen in productiemiddelen geïnvesteerd. Nieuwe drukpers met de laatste snufjes, nieuwe snijmachines met alle automatisering die je kan wensen en heel veel nieuwe afwerkmachines.”
Deze aanpak biedt zijn inziens grote voordelen voor klanten. “Kijk, je kan meteen voordelen bieden voor de klant als je het zelf maakt. Neem de levertijd, die kan je strak houden omdat je niet meer hoeft in te kopen,” zegt hij. “Zo kan je nu voor 17:00 uur je visitekaartjes of flyers bestellen met spoed, en dan heb je het morgen al in huis. Klinkt niet heel bijzonder, maar vergis je niet, we hebben het hier wel over een product dat gemaakt moet worden. Drukken, snijden, afwerken, en dan pas versturen.”
“Of neem de kwaliteit,” gaat hij verder, “als je een huisstijl bij ons bestelt wordt bijvoorbeeld het briefpapier en de enveloppen op kleur gematched. Dus de klant krijgt een eindproduct dat 100% klopt. Partijen die uitbesteden kunnen dat niet omdat ze briefpapier bij de een inkopen, en enveloppen bij een ander. Dan krijg je altijd verschil in kwaliteit.”
Om die overstap zo effectief mogelijk te maken staan ICT en automatisering centraal. Hierdoor worden de kosten laag gehouden wat tegenwoordig een noodzakelijke voorwaarde voor succes is omdat de prijzen ook bijzonder laag zijn. Door deze nadruk op spoed en onderscheidend materiaal verwerken drukland.nl, reclameland.nl en flyerzone.nl dagelijks meer dan 1.000 orders terwijl de rest van de markt moeite heeft om het hoofd boven water te houden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl