Telegraaf Media Groep (TMG) heeft zijn inkomsten in de eerste drie maanden van dit jaar opnieuw zien dalen.
Dat meldde de eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf en Sky Radio woensdag.
De omzet van TMG daalde vorig kwartaal met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met bijna een kwart omlaag tot 7,6 miljoen euro. Dit kwam door verder dalende inkomsten uit advertenties en door hogere verkoopkosten, die uiteindelijk het bereik van de publicaties van TMG moeten vergroten.
Reorganisatie
TMG verwacht vanaf de tweede helft van dit jaar de vruchten te kunnen plukken van de extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken. Zo komt De Telegraaf met een digitale zondageditie en wil de krant met een iPad-actie nieuwe lezers werven.
In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.
'TMG haalt doelen niet'
Volgens analist Ruben Devos van KBC Securities komt TMG er niet met bezuinigingen alleen. De analist prees de bezuinigingen die TMG al heeft doorgevoerd. Hij vraagt zich echter af of die voldoende zijn om de aanhoudende daling van de opbrengsten te compenseren.
KBC verwacht daarbij niet dat de daling van de oplage van De Telegraaf kan worden gestopt. Al met al gelooft de Belgische bank niet dat TMG zijn doelen voor 2014 kan halen. Het advies voor het aandeel TMG werd daarom verlaagd van accumulate naar hold.
Lees ook
Wat De Telegraaf kan leren van Bild
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl