Dat zeggen bronnen die op de hoogte zijn van de verkoopplannen maandag in het
Financieele Dagblad (FD). ING bevestigde maandagmorgen in een persverklaring
dat gekeken wordt naar "strategische alternatieven" voor het
onderdeel Car Lease. Andere lease-activiteiten staan niet in de etalage.
De verkoop van het autoleasebedrijf staat niet op het lijstje met
desinvesteringen die ING moet doen van de Europese Commissie.
ING Car Lease had per maart dit jaar 240 duizend voertuigen en is een Europese
top 5-speler onder de partijen die niet zijn gelieerd aan een autoproducent.
Als potentiële kopers worden genoemd branchegenoten van ING Car Lease, zoals
Arval, Athlon, BMW-Alphabet, Leaseplan en GE Fleet Services. Die zouden zich
bij de zakenbankiers van ING hebben gemeld, aldus het FD.
Bufferkapitaal
ING Car Lease staat niet in het rijtje van af te stoten onderdelen, dat ING
heeft geformuleerd in reactie op de kredietcrisis en eisen van de Europese
Commissie. In het kader van de ‘back to basics’-strategie, gaat ING de
verzekeringstak afsplitsen. Afgelopen week werd bekend dat de Amerikaanse
internetspaarbank ING Direct naar vermogensbeheerder Capital One gaat.
Een reden om ook het autoleasebedrijf te verkopen is volgens het FD de
noodzaak voor grote banken als ING om de kapitaalbuffers verder te
versterken. Internationale banktoezichthouders willen zeer grote banken
extra kapitaaleisen opleggen. Naar verwachting gaat het om 1,5 procent
bufferkapitaal, dat grootbanken extra zullen moeten aanhouden.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl