Vorig jaar groeide de omzet nog met 7,4%. Het verschil met vorig jaar wordt
voor 50 à 60% bepaald door lagere prijzen, en voor 40 à 50% doordat de
consument onder invloed van de crisis minder besteedt en vaker kiest voor
goedkopere artikelen.
Hoewel de omzet onder druk staat, ligt het volgens ING niet voor de hand dat
er in de huidige omstandigheden een nieuwe prijzenoorlog onder supermarkten
losbrandt.
Geen prijzenoorlog
"De belangrijkste spelers, de marktleider voorop, hebben er geen belang bij",
aldus senior banker Amin Mansour van ING Wholesale Banking in een
toelichting. In de Nederlandse markt is Albert Heijn de grootste met een
marktaandeel van meer dan 30%.
De groei in het afgelopen jaar werd voor een heel groot deel (5,1 procentpunt)
gedreven door hogere verkoopprijzen voor grondstoffen, aldus Jurjen
Witteveen van het economisch bureau.
De prijzen op de wereldmarkt zijn inmiddels gedaald. Toch zullen de omzetten
maar zeer beperkt groeien, omdat de klanten minder afnemen, zo verwacht ING.
ING doet geen uitspraken over individuele ondernemingen, maar stelt wel dat
'de marktleider' al enige tijd beter groeit dan de markt. 'De algemene
verwachting na de eerstekwartaalcijfers is dat dit ook in 2009 zo zal zijn,
al zal het tempo, mede door de lagere voedselinflatie, afnemen.
Albert Heijn
Albert Heijn rapporteerde over het eerste kwartaal een groei van 12,7%, die
"voor bijna de helft" is te danken aan de overname van C1000-winkels.
Als de marktleider bovengemiddeld scoort, impliceert dit dat de andere ketens
gemiddeld lager uitkomen dan 1,8%, geeft Witteveen toe. Maar dit betekent
volgens hem niet per se dat ze met forse krimp krijgen te maken.
In weerwil van het schot voor de boeg dat de ambitieuze zuidelijke
supermarktonderneming Jumbo vorige week loste, gelooft bankier Mansour niet
in een nieuwe prijsoorlog, zoals we die tussen eind 2003 en medio 2006
hebben meegemaakt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl