Het Nederlandse concern doet dat vanwege ‘crashgate’, de zaak rondom voormalig
Renault-coureur Nelson Piquet junior.

Hij meldde onlangs dat hij van de teamleiding de orders had gekregen om met
opzet te crashen in de Grote Prijs van Singapore van vorig jaar. Deze
wedstrijd is toevalligerwijs ook de eerstvolgende in dit seizoen, zondag 27
september.

ING zegt het besluit te hebben genomen in samenspraak met Renault.

Looptijd contract
Het Nederlandse concern zou tot eind 2009 geldschieter blijven van de
renstal, in februari van dit jaar kondigde
ING al aan
het contract niet te verlengen.

Ook de rol als sponsor van de wedstrijdcyclus is, zoals in februari gemeld, na
dit seizoen voorbij.

Sinds begin 2007 was ING actief in de koningsklasse van de autosport, als
hoofdsponsor van Renault en als titelsponsor van meerdere Grands Prix.

Wat het besluit van het bedrijf betekent voor de renstal Renault, kon een
woordvoerster van ING donderdagavond niet zeggen. "Dat is een vraag
voor Renault."

Schandaal rond Piquet junior
Het door Piquet junior onthulde schandaal kostte deze week de Italiaanse
teambaas Flavio Briattore zijn loopbaan in de F1. De internationale
autofederatie FIA sloot hem levenslang uit. Bob Bell, technisch directeur,
vervult tot eind dit seizoen de rol van teammanager.

Piquet junior kreeg vorig jaar in Singapore tijdens de race de instructie te
crashen, zodat zijn Spaanse teamgenoot Fernando Alonso de wedstrijd kon
winnen. De FIA schorste Renault deze week voor twee jaar, maar slechts
voorwaardelijk. Daardoor kan de renstal zijn activiteiten in de Formule 1
voortzetten.

Voor ING maakt het geen verschil, het bedrijf wil niet langer verbonden zijn
aan Renault. "ING is zeer teleurgesteld door deze gang van zaken",
stelt het bedrijf in een verklaring.

Lees ook:

ING stapt uit Formule 1

ING pompt
jaarlijks tot honderd miljoen in Formule 1

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl