- ING Bank sluit meer dan de helft van het aantal eigen kantoren in Nederland.
- Het aantal servicepunten van de bank, bijvoorbeeld bij Bruna, wordt juist opgevoerd.
- Volgens ING is er nog maar weinig toeloop van klanten bij de kantoren die dicht gaan.
ING sluit meer dan de helft van zijn Nederlandse bankkantoren. Daardoor gaan er 440 banen verloren. De nieuwe reorganisatie komt bovenop ingrepen die het financiële concern vorig jaar al had aangekondigd.
Het aantal eigen bankkantoren neemt met 69 af, waardoor er maar 59 overblijven. Volgens ING was er bij de kantoren die sluiten nog maar weinig toeloop van klanten.
Wie toch nog bij de bank langs wil, wordt doorverwezen naar een ING-servicepunt in winkels als de Primera of de Bruna. Van dit soort punten krijgt ING er komende tijd juist meer bij. Dit aantal wordt uitgebreid van 246 naar 321 locaties.
Door de ingreep gaan er 240 banen verloren bij de kantorenorganisatie en nog eens 200 bij bedrijfsonderdelen die zich bezighouden met advies aan klanten.
Het uitgangspunt is de medewerkers zoveel mogelijk naar een nieuwe baan te begeleiden. Dat kan zowel binnen als buiten de bank zijn. Ook zullen tijdelijke contacten niet worden verlengd en er komt een vrijwillige vertrekregeling.
Digitalisering is versneld door de coronacrisis
Topman Ruud van Dusschoten van ING Nederland legt uit dat de bank tegelijk ook de organisatie voor vermogensadvies aanpast. Het geven van financieel advies gebeurt tegenwoordig steeds meer digitaal en klanten willen volgens hem in het algemeen pas na hun digitale zoektocht persoonlijk advies van een specialist.
De digitalisering van de bank is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. "Vanwege de coronamaatregelen heeft ING het afgelopen jaar opnieuw meer processen gedigitaliseerd", aldus Van Dusschoten. "Zo was het al niet meer nodig om naar een kantoor te komen om een particuliere betaalrekening te openen. Nu hoeft dat ook niet meer om een adres of een mobiel nummer te wijzigen."
ING telt in Nederland ongeveer 15.000 medewerkers. Het financiële concern kondigde in november nog aan dat er ongeveer duizend banen werden geschrapt bij de zakenbank en de activiteiten voor consumenten in het buitenland. Die ingreep was onder meer nodig vanwege het tegenvallende economische klimaat.
Hoeveel banen daardoor in Nederland zouden verdwijnen moest nog worden besloten.