- Afgelopen jaar zeiden veel influencers nog dat ze AI-tools gebruikten voor verschillende taken.
- Maar nu maken ze zich meer zorgen over de ontwikkeling van artificial intelligence door de opkomst van videoapplicaties zoals Sora.
- Problemen met onder meer vooringenomenheid zorgen ervoor dat sommige influencers terughoudender zijn geworden met AI-software.
- Lees ook: Maker van ChatGPT vroeg filmmakers om korte films te maken met nieuwe AI-videotool Sora: dit zijn de resultaten
Tijdens een conferentie in Texas bespraken influencers onlangs of kunstmatige intelligentie (AI) de behoefte aan menselijke creativiteit gaat vervangen.
“Ik maak me zorgen over AI die creativiteit invult, waardoor we onze hersenen niet meer hoeven te gebruiken”, zei reisinfluencer Jessica Morrobel, die in totaal zo’n 168.000 volgers heeft op TikTok en Instagram. “Het kan op basis van jouw afbeelding en gelijkenis nieuw materiaal maken, dus waar zijn wij dan nog voor nodig?”
Er zijn legio AI-tools – zoals Midjourney, Dall-E en Aug X Labs – die de specifieke behoeften van influencers invullen. Dat gaat van het bewerken van video’s tot het vertalen van teksten. Grote platforms zoals Adobe en Youtube zetten ook in op AI-technologie om hun gebruikers te ondersteunen.
Toen generatieve AI in 2023 in populariteit toenam, werd de technologie door veel influencers omarmd. Tegen Business Insider vertelden ze dat ze de potentie van AI zagen en het gebruikten voor diverse taken, variërend van het schrijven van juridische overeenkomsten tot het maken van LinkedIn-berichten.
Maar het enthousiasme van influencers begint nu langzaam te bekoelen. De afgelopen maanden namen de zorgen rond feitelijke precisie, vooringenomenheid en creativiteit van AI-software toe, waardoor sommige influencers ChatGPT minder gebruiken, of helemaal geen gebruik meer maken van generatieve AI-tools.
Webdesigner en influencer Noah Jennings heeft ongeveer een miljoen volgers op TikTok en zegt dat ChatGPT hem helpt om wat simpele taken te vervullen, maar dat het gebruik van generatieve AI voor het creatievere werk meer tijd kost dan dat het oplevert.
"Het is een doodlopend proces", zegt hij. "Je opties zijn beperkt tot: 'ik ga hier meer tijd aan besteden om het er goed uit te laten zien', of 'ik ga het als een voorbeeld gebruiken en ga maak daarna waarschijnlijk iets heel anders'. Het vervangt nog geen delen van het hele creatieve proces."
Marina Mogilko, een populaire YouTuber die AI gebruikt voor het schrijven van scripts, het bedenken van ideeën en het nasynchroniseren van haar video's, zegt dat ze maar tien tot twintig procent van de door AI gegenereerde content daadwerkelijk gebruikt.
Meerdere influencers geven dat ze zich zorgen maken over de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt. De recente introductie van OpenAI's tekst-naar-video generator Sora was vooral problematisch.
Sora "verwoest mensen" zegt Cassey Ho, oprichter van het fitnessplatform Blogilates. Ze heeft bijna 16 miljoen volgers op YouTube, TikTok en Instagram. "Het maakt gebruik van onze creativiteit en geeft dat op geen enkele manier terug."
Tools als ChatGPT worden vooral gebruikt voor simpele taken
Influencers die veel gebruikmaken van AI-tools, doen dit vooral om simpele, repetitieve taken te vervullen. Ze gebruiken het niet om de creatieve delen van hun werk te vervangen.
Lifestyle-influencer Joseph Arujo zegt dat hij ChatGPT vooral gebruikt om zijn e-mails op te maken, vooral omdat hij veel aanvragen voor sponsordeals van merken krijgt. Hij gebruikte onlangs ook generatieve AI om een achtergrond te maken voor een feest dat hij met een vriend organiseerde.
Cherie Luo publiceert educatieve content en zegt dat ze AI-tools alleen gebruikt voor het omzetten van gesproken taal naar tekst en om samenvattingen te maken van haar podcasts. Influencer Salha Aziz gebruikt het om er scripts voor haar video's mee te maken, maar zegt dat ze wel voorzichtig is, omdat het resultaat soms noga "robotachtig" is.
"Het kan wel helpen om een structuur voor een script te maken, maar het menselijke element is wat het uiteindelijk compleet maakt", zegt ze.
Influencers maken zich zorgen over videotool Sora
Toen OpenAI afgelopen maand Sora introduceerde, een generatieve AI-tool die op basis van tekstopdrachten video's kan maken, reageerde de entertainmentindustrie geschokt. Zo liet acteur en producent Tyler Perry bijvoorbeeld weten dat hij de plannen voor de bouw van een 800 miljoen dollar kostende studio stopte.
"OpenAI heeft eigenlijk de Ferrari van generatieve AI getoond", zegt filmmaker Martin Haerlin. "Maar de technologie is niet exclusief van OpenAI. Het zal ook door andere spelers uitgebracht worden, en zal over een jaar de nieuwe standaard worden."
Influencer Tristan Tales maakt video's en stories met speciale effecten. Hij maakt zich zorgen, zeker nu AI-tools als Sora zo geavanceerd zijn dat ze een uitwerking kunnen hebben op de werkgelegenheid.
"Het is zorgwekkend hoe goed het wordt", zegt Tales, die 2,7 miljoen volgers heeft op TikTok en Instagram. "Ik hoop dat er snel regulering komt."
Alex Piper, hoofd van de productiestudio Night Studio, is evenmin gerust: "In plaats van dat je met niets begint, word je ingehuurd om door AI gestart werk 'op te schonen'", zegt hij. "Dat betekent dat er minder mensen nodig zijn, en minder uren geboekt kunnen worden door de mensen die er nog wel aan kunnen werken."
Maar aan de andere kant lijkt het er niet op dat influencers zich zorgen maken over AI die het creatieve proces voor het bedenken van complexe verhalen zal aantasten. "Sora kan niet ineens van iedereen een kunstenaar maken", zegt Haerlin.
Influencers maken zich druk over gebrek aan inclusiviteit van AI-tools
Influencer Kahlik Green heeft 800.000 volgers op TikTok en Instagram zegt dat technologie vaak de vooringenomenheid van mensen weerspiegelt. Als een gevolg daarvan kunnen bepaalde influencers tegen dingen aanlopen als ongelijke beloningen, die ook door AI worden overgenomen.
"Er zijn niet genoeg donkere mensen die aan AI werken, zodat dit terugkomt in de uiteindelijke producten die we zien", zegt hij. "AI heeft nog een lange weg te gaan voordat mensen zoals ik zich comfortabel voelen met het gebruik ervan. Ik weet niet of we er ooit zullen komen."
Kahlik maakte eerder gebruik van ChatGPT om op ideeën voor content te komen, maar stopte daar ongeveer vijf maanden gelden mee toen hij las dat de AI-chatbot foutieve informatie verspreidde.
Reisinfluencer Nneya Richards, die zo'n 33.000 volgers op Instagram heeft, zegt dat AI ook voor problemen zorgt met het stelen van afbeeldingen. Het is voor haar de reden dat ze geen gebruik meer maakt van AI.
"De mogelijkheid om afbeeldingen in licentie in te kopen, is vooral een probleem voor influencers van kleur, omdat de industrie heeft geprofiteerd van ons werk", zegt ze.
Zo werden in de begindagen van TikTok veel choreografen van kleur niet erkend als de bedenkers van dansjes.
"Er zijn teveel problemen op dit moment, en ik heb het gevoel dat het inclusiever maken niet hoog op de prioriteitenlijst staat. omdat de investeringen in diversiteit, gelijkheid en inclusie te duur zijn. En het gaat tegenwoordig alleen maar om winst maken", zegt Richards. "Ik blijf er van weg."