- Afgelopen jaar zeiden veel influencers nog dat ze AI-tools gebruikten voor verschillende taken.
- Maar nu maken ze zich meer zorgen over de ontwikkeling van artificial intelligence door de opkomst van videoapplicaties zoals Sora.
- Problemen met onder meer vooringenomenheid zorgen ervoor dat sommige influencers terughoudender zijn geworden met AI-software.
- Lees ook: Maker van ChatGPT vroeg filmmakers om korte films te maken met nieuwe AI-videotool Sora: dit zijn de resultaten
Tijdens een conferentie in Texas bespraken influencers onlangs of kunstmatige intelligentie (AI) de behoefte aan menselijke creativiteit gaat vervangen.
“Ik maak me zorgen over AI die creativiteit invult, waardoor we onze hersenen niet meer hoeven te gebruiken”, zei reisinfluencer Jessica Morrobel, die in totaal zo’n 168.000 volgers heeft op TikTok en Instagram. “Het kan op basis van jouw afbeelding en gelijkenis nieuw materiaal maken, dus waar zijn wij dan nog voor nodig?”
Er zijn legio AI-tools – zoals Midjourney, Dall-E en Aug X Labs – die de specifieke behoeften van influencers invullen. Dat gaat van het bewerken van video’s tot het vertalen van teksten. Grote platforms zoals Adobe en Youtube zetten ook in op AI-technologie om hun gebruikers te ondersteunen.