• Merken gaven vorig jaar fors meer geld uit aan influencermarketing voor korte video’s op YouTube, Instagram en TikTok.
  • De uitgaven aan YouTube Shorts stegen met liefst 700 procent ten opzichte van 2022, meldt marketingplatform CreatorIQ.
  • Influencermarketing levert volgens het platform ook steeds meer mediawaarde op, vorig jaar in totaal 62 miljard dollar.
  • Lees ook: Zo kun je artificial intelligence effectief inzetten voor influencermarketing als merk

Merken blijven volop marketingbudget investeren in samenwerkingen met online creators, ook bekend als influencers. In 2023 is er vooral meer uitgegeven aan influencermarketing via korte video’s, zo meldt creator-marketingplatform CreatorIQ.

Deze Amerikaanse onderneming werkt met meer dan duizend internationale merken en bureaus, waaronder Red Bull, Unilever, H&M en Disney.

Een analyse van CreatorIQ op twee miljoen socialmediaposts van ruim 143 duizend influencers levert de volgende vier inzichten op.

1. Meer marketinggeld naar korte video’s

De merken en bureaus waar CreatorIQ mee samenwerkt, hebben zich vorig jaar massaal gestort op het sponsoren van korte video’s van influencers. Dit type video is doorgaans verticaal georiënteerd zodat de kijker zijn telefoonscherm niet hoeft te draaien en kort van duur, om de aandacht van de kijker niet te verliezen.

Onder meer YouTube (Shorts) en Instagram (Reels) bieden short-form video aan, waar apps als TikTok en Snapchat grotendeels draaien om korte video's.

Merken spendeerden vorig jaar maar liefst 700 procent meer budget aan influencermarketing via YouTube Shorts dan in 2022, zo meldt CreatorIQ.

Er vloeide ook significant meer budget naar short-form video-samenwerkingen op TikTok (113 procent groei) en via Instagram Reels (100 procent groei).

2. Instagram is het meest in trek

Van alle socialmediaplatformen is Instagram het meest in trek voor influencermarketing, zo concludeert CreatorIQ op basis van zijn data-analyse.

Klanten deelden vorig jaar 1,2 miljoen berichten op Instagram en zeshonderdduizend stories, oftewel verhalen.

3. Toenemende interesse in Snapchat

De grote interesse in YouTube Shorts, Instagram en TikTok wil niet zeggen dat andere socialmediaplatformen achter het net vissen als het gaat om influencermarketing.

Merken experimenteerden vorig jaar ook meer met Twitch en Snapchat, meldt CreatorIQ. Op Twitch verschenen 300 procent meer gesponsorde samenwerkingen dan in 2022 en op Snapchat waren dat er 242 procent meer.

4. Creator content goed voor 62 miljard dollar

De toenemende uitgaven voor influencermarketing betalen zich ook steeds meer uit in 'earned media value', concludeert CreatorIQ.

Met earned media value drukt de marketingindustrie uit welk waarde een advertentie van een influencer vertegenwoordigt. CreatorIQ gebruikt hier een formule voor die rekent met het bereik, de impressies en de engagement van een reclame.

Vorig jaar was de earned media value van influencermarketing goed voor ruim 62 miljard dollar, zo meldt het marketingplatform. Dat is 14 procent meer dan in 2022.

Deze branches omarmen korte videoreclame

Kijken we naar de branches die vorig jaar (meer) geïnvesteerd hebben in influencermarketing via short-form video, dan valt name de voedsel- en drankenindustrie op. Merken als McDonald's en Wendy's, maar ook fabrikanten van energiedrankjes, kiezen steeds vaker voor een korte, gesponsorde video.

Ook technologiebedrijven en automerken hebben short-form videoreclames omarmd, stelt CreatorIQ.

Gen Z geeft voorkeur aan korte video's

Volgens CreatorIQ investeren merken meestal in makers met meer dan 1 miljoen abonnees, met name kanalen met grote namen op YouTube en early adopters van shorts.

"Deze verschuiving weerspiegelt een bredere beweging in de richting van korte video's in zowel beauty als fashion en het social medialandschap als geheel," vertelt Alexander Rawitz, directeur contentmarketing bij CreatorIQ, aan Business Insider. "Terwijl lange beauty- en modetutorials een belangrijk onderdeel van YouTube blijven, neemt hun populariteit af nu Gen Z de voorkeur geeft aan korte videocontent."

LEES OOK: Een Apple Watch voor $35? Hoe misleidende video’s van influencers op TikTok het platform in de knel kunnen brengen