- De mondiale markt voor influencer marketing heeft een omvang van 250 miljard dollar, schatten analisten van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in een nieuw rapport.
- Voor de komende jaren wordt forse verdere groei voorzien.
- Maar niet alle verdienmodellen rond influencer marketing zijn succesvol.
- Lees ook: CEO’s van grote mediabureaus leggen uit hoe kunstmatige intelligentie de reclamewereld verandert
Online influencers rukken op in de amusementssector, richten eigen startups op en bestieren in sommige gevallen zelfs volwaardige mediabedrijven, dankzij de persoonlijke merken die ze online hebben opgebouwd.
Neem bijvoorbeeld Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast. Met bijna 150 miljoen abonnees op zijn hoofdkanaal op YouTube alleen al, is hij door het weekblad Time uitgeroepen tot een van de honderd meest invloedrijke mensen van 2023. Donaldson runt ook een mediabedrijf en telt twee voeding- en drankenmerken onder zijn andere ondernemingen.
Hoewel Donaldson een uitzonderlijk hoge piek heeft bereikt, is het in toenemende mate haalbaar om als influencer een inkomen te verdienen.