Da’s lekker voor Emilie Tabor en Maddie Raedts, het duo dat met hun Amsterdamse marketingbureau Influencer Marketing Agency (IMA) social influencers koppelt aan multinationals.
Tabor en Raedts schopten het al tot de prestigieuze 30 under 30-lijst van zakenblad Forbes, nu neemt marketinggoeroe Martin Sorrell IMA over. Persbureau Reuters meldt dat de overnameprijs 10 miljoen euro zou zijn, al zeggen de twee 31-jarige onderneemsters tegen Quote dat er van dat bedrag weinig klopt.
Sorrells investeringsmaatschappij S4 Capital voegt IMA samen met het Hilversumse MediaMonks dat hij vorig jaar voor zo’n 300 miljoen euro kocht. De gesprekken waren al enkele weken gaande.
IMA is opgericht in 2010 en heeft naar eigen zeggen een netwerk van 40.000 influencers, waaronder kickbokser Rico Verhoeven. Het marketingbureau bedient klanten als Heineken, Microsoft, Under Armour en Diesel.
Volgens Tabor komt de overname op het juiste moment. “Om onze wereldwijde leiderschap te behouden, moeten we juist verder. We kunnen nu onze groei versnellen. Wij waren de pionier en dat willen we ook blijven”, zegt ze tegen Quote.
Sorrell bouwt aan nieuw imperium
Martin Sorrell stond in 1985 aan de wieg van WPP dat uitgroeide tot het grootste reclamebedrijf ter wereld. In april 2018 moest hij gedwongen vertrekken als CEO nadat het bestuur het vertrouwen in hem opzegde. De reclamekoning werd ervan beschuldigd geld van zijn onderneming in eigen zak te hebben gestoken, aantijgingen die hij zelf altijd heeft ontkend.
Zes weken na zijn vertrek richtte hij S4 Capital op. De 74-jarige Brit bouwt nu aan een nieuw marketingimperium en richt zich daarbij op het digitale domein. Opvallend is dat Sorrell kiest voor Nederlands talent. Bij het Hilversumse MediaMonks werken bijna duizend mensen, IMA heeft zo'n honderd werknemers in dienst.
De afspraak is dat IMA een eigen plekje krijgt in de achttien kantoren die MediaMonks wereldwijd heeft. Tabor en Raedts houden het voor het zeggen bij hun bedrijf en krijgen ook aandelen in S4 Capital, aldus Quote.
Overigens betekent de deal ook een flinke klapper voor Karmijn Capital, het Nederlands investeringsfonds dat alleen geld steekt in bedrijven met vrouwen in de top. Karmijn had zich volgens Quote voor bijna 4 miljoen euro ingekocht bij IMA en beschikte over een meerderheidsbelang. Verdere details over de exit van Karmijn geven de partijen niet.
Business Insider sprak in 2017 met Tabor en Raedts. Lees het interview waarin ze uitleggen waarom influencer marketing belangrijk is hier terug.
Lees meer:
- Deze 16 merken kunnnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen
- Dit boek uit 1970 moet je lezen als je wil begrijpen waarom klassieke merken overrompeld worden
- Heineken heeft eindelijk door hoe millennials denken – en dat is terug te zien in de reclames
- Waaraan moet een goed logo voldoen? Let op deze 7 punten