Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat het gemiddeld een jaar duurt voordat een content creator winst begint te maken en zo’n anderhalf jaar om er echt van te kunnen leven.  

De nieuwsbrief The Tilt voor professionele content creators heeft 1.440 Amerikaanse creators ondervraagd als onderdeel van het jaarlijkse onderzoek Content Entrepreneur Benchmark Research in samenwerking met Total Anarchy, Creator Science, Future Freedom en Lulu.

Dit zijn belangrijkste uitkomsten:

  • Het kost creators gemiddeld 4,9 maanden om hun eerste dollar te verdienen.
  • Het duurt 12,7 maanden voordat het een full-time bezigheid wordt.
  • Het duurt 18,4 maanden om echt te leven van content creatie. En na gemiddeld 18,8 maanden kunnen content creators voor het eerst hulp inhuren.

Foto: Joe Pulizzi

Oprichter Joe Pulizzi van The Tilt zegt tegen Insider dat het tijdpad van ongeveer 18 maanden elk jaar opnieuw uit het onderzoek naar voren komt.

"Een van de belangrijkste succesfactoren voor content-ondernemers is doorzettingsvermogen", zegt Pulizzi. "Het gaat erom voor een lange periode steeds content te blijven leveren over jouw onderwerp."  

De tijdlijn is gebaseerd op creators die de meeste of al hun tijd besteden aan hun content-onderneming en het niet zien als nevenactiviteit, maar er echt hun belangrijkste inkomstenbron van willen maken.

Dit zijn vier andere conclusies van het 23 pagina's tellende onderzoek:

  • De gemiddelde creator had 4.000 volgers verspreid over verschillende platforms en dat toont aan dat de meeste creators een klein publiek hebben.
    Volgens Pulizzi toont dat aan dat een betrokken publiek belangrijker is dan een grote schare volgers. "Je hebt geen honderdduizenden of miljoenen volgers nodig om er een succesvolle onderneming van te maken", zegt hij. De creators hadden gemiddeld vier sociale media-kanalen waarop ze hun content verspreiden. De populairste platforms zijn TikTok, YouTube en LinkedIn.
  • Een creator besteedt gemiddeld 10.700 dollar om een content-onderneming op te zetten en vervolgens 1.000 tot 2.000 dollar per jaar aan tech.
    66 procent van de creators zegt eigen spaargeld te hebben gebruikt om hun onderneming op te starten. Volgens Pulizzi is het voor de meeste van hen een tweede of derde carrière: 35 procent van de ondervraagden waren Millenials en 40 procent Gen X en dat wijst erop dat ze niet voor het eerst de arbeidsmarkt betreden. "De meeste mensen met wie we gepraat hebben en full-time met content bezig zijn hebben daarvoor al wat anders gedaan", zegt Pulizzi. "Ze zagen een mogelijkheid, waren het zat en zeiden 'Ik ga eindelijk de stap zetten.'"
  • Coaching en consulting zijn de meest populaire manieren om hun content te gelde te maken.
    Bijna de helft van de ondervraagden zegt op die manier geld te verdienen. "Zodra je content wijdverspreid raakt en mensen je beginnen te kennen en te vertrouwen, zullen ze zeggen 'Ik vind dat een goed idee, maar wil dat niet helemaal alleen gaan doen.' Dus schakelen ze jou in voor hulp en advies", zegt Pulizzi. De andere manieren waar de ondervraagde creators geld mee verdienen zijn boeken, online cursussen en workshops, advertenties of gesponsorde content en betaalde abonnementen en gemeenschappen. 
  • Ruim driekwart van de creators maakt gebruik van AI voor hun onderneming.
    Voor het eerst is in het onderzoek gevraagd naar het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Pulizzi zegt dat creators zich er bewust van zijn dat "in vrijwel alles dat we gebruiken een beetje AI ingebed is", van Google Maps tot Netflix. "Elk software-product dat een creator het komende jaar gaat gebruiken heeft een bepaalde mate van AI in zich."

LEES OOK: Twee onderzoeken tonen hoe TikTok groeit als marketingplatform voor influencers en het zijn greep op Gen-Z en millennials verstevigt