- Ook kleine bedrijven ontkomen er momenteel niet aan om prijzen te verhogen vanwege stijgende kosten.
- Mark Cohen, directeur van Retail Studies aan Columbia University, geeft drie tips voor ondernemers om prijzen te verhogen zonder klanten te verliezen.
- Duidelijk communiceren over prijsverhogingen is een belangrijke stap om succesvol met inflatie om te gaan.
- Lees ook: DSM verhoogt prijzen: voedingsingrediënten voor mens en dier duurder.
Hoewel kleine bedrijven bezig zijn de coronacrisis achter zich te laten, zijn er nieuwe uitdagingen in overvloed. De noodzaak om prijzen te verhogen vanwege stijgende kosten is een van die nieuwe uitdagingen. Door de inflatie worden veel goederen en diensten immers rap duurder.
Prijsverhogingen zijn noodzakelijk voor bijna elk bedrijf dat afhankelijk is van de productie en verzending van goederen.
Een belangrijke manier om goed met inflatie om te gaan is het duidelijk communiceren van prijsverhogingen aan klanten.
Mark Cohen, directeur Retail Studies aan de Columbia University, geeft drie tips voor ondernemers om prijzen te verhogen zonder klanten te verliezen.
1. Neem je financiële vooruitzichten onder de loep
Inflatie zal de kosten om zaken te doen over de hele linie verhogen, van de inkoopprijzen van goederen tot de kosten van arbeid. De eerste stap om hier goed mee om te kunnen gaan, is volgens Cohen het evalueren van de financiële gezondheid van je bedrijf.
Je moet weten waar je als ondernemer financieel gezien staat. "Je moet in ieder geval voldoende liquide middelen hebben om ervoor te zorgen dat je op een normale manier zaken kunt blijven doen."
2. Wees concurrerend in jouw sector
Prijsindexatie is een evenwichtsoefening. Als je verkoopprijzen te weinig verhoogt in een situatie van stijgende kosten, verdampt je winstmarge en kan je failliet gaan. Maar verhoog je prijzen te veel, dan kan je klanten kwijt raken en dreigt omzetverlies.
Volgens Cohen is het belangrijk dat ondernemers naar het prijsbeleid van concurrenten kijken om te bepalen wat redelijk is. "Je moet begrijpen wat er in jouw sector gebeurt. Zorg dat je weet welke alternatieven klanten hebben."
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet voor alles in je voorraad de prijzen hoeft te verhogen. Je kunt dan alleen de prijzen verhogen van artikelen waarnaar de vraag erg hoog is, terwijl het aanbod beperkt blijft. Het gelijk houden van de prijzen van artikelen die wel overal gemakkelijk verkrijgbaar zijn, zal dan "de klap verzachten", aldus Cohen.
Lees ook: Cao-lonen gaan harder omhoog: stijging van 3,3% in april is nog wel fors lager dan inflatie
Lonen zijn ook een belangrijke factor in de concurrentiepositie van je organisatie, aangezien lage werkloosheid werkgevers onder druk zet om het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Dit betekent dat bedrijven hun werknemers meer moeten betalen om ze in dienst te houden.
3. Communiceer met empathie
De derde en laatste tip van Mark Cohen: communiceer prijswijzigingen meteen naar je klanten en wees transparant. Klanten reageren vaak beter als je hebt uitgelegd waarom de prijzen omhoog gaan, stelt hij.
Je kunt e-mails schrijven, borden in de winkel ophangen en andere manieren van directe communicatie gebruiken, zoals chats. "Informeer klanten dat de prijsverhoging onvermijdelijk is, verontschuldig je voor de impact die het heeft en laat merken dat je meeleeft met de klant."
Een empathische uitleg zal ervoor zorgen dat klanten niet verrast worden en zich door de nieuwe prijzen niet bedrogen voelen. "Het heeft invloed op het leven van mensen en het is iets waartoe je gedwongen wordt door de wereld om ons heen", aldus Cohen. "Het is vooral belangrijk voor een klein bedrijf om dat soort empathie te tonen."