Consumenten zijn ondanks de hoge inflatie in maart doorgegaan met geld uitgeven. Particuliere klanten van ABN AMRO gaven volgens onderzoek van de bank ruim een vijfde meer uit vergeleken met maart 2019, toen er nog geen coronabeperkingen waren.

“Consumenten veranderen hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen”, zo verklaart de bank de ontwikkeling. De inflatie was in maart bijna 10 procent op jaarbasis.

Toch zegt drie op de tien Nederlanders wel dat ze last hebben van de inflatie, blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS. Een kwart van de ondervraagden stelt dat ze ‘enige last’ ondervinden en 5 procent zegt dat ze erdoor in de financiële problemen beginnen te komen. Dat laatste is vooral het geval bij mensen met een minimuminkomen.

Volgens ABN AMRO bleven de bestedingen afgelopen maand ook hoog doordat consumenten opgelucht zijn dat ze na versoepelingen van coronabeperkingen weer meer dingen kunnen ondernemen. Verder kan spaargeld worden uitgegeven dat tijdens de pandemie is opgepot en heeft een deel van de huishoudens nog niet direct last van de hogere energiekosten, omdat zij nog een lopend contract tegen een lagere prijs hebben.

Nederlanders nemen wel actie om stijging energiekosten te beperken

Maar er begint wel een verschuiving in gedrag blijkt uit het onderzoek van I&O. Volgens het rapport nam bijna drie kwart van de ondervraagden de afgelopen maand maatregelen naar aanleiding van de gestegen energiekosten. Mensen zetten bijvoorbeeld de verwarming een paar graden lager (55 procent) en douchen korter (30 procent).

Ondanks de stijgende energieprijzen wil meer dan de helft van Nederland toch helemaal af van Russisch gas. Iets meer dan twee derde stelt zelfs dat er weer gas uit Groningen gewonnen moet gaan worden om dit te bewerkstelligen.

Musea gingen er in maart vergeleken met drie jaar geleden wel op achteruit, met bijna een derde minder bestedingen. De bank zoekt de oorzaak bij het mooie weer in maart, maar ook bij het nog ontbreken van Aziatische bezoekers en de angst van mensen om nog besmet te raken met het coronavirus of de griep.

Aan attractieparken en dierentuinen gaven consumenten in maart juist meer geld uit, wat volgens ABN AMRO kan komen door het zonnige weer.

Supermarkten zagen 16 procent meer geld binnenkomen vanuit klanten van de bank, maar "de groeicijfers vlakken wel af doordat consumenten ook weer meer naar de horeca gingen". In cafés was de stijging ten opzichte van drie jaar eerder 17 procent, in restaurants 6 procent.

LEES OOK: Stijging energierekening: huishoudens betalen gemiddeld 20% meer in eerste kwartaal van 2022