Al jaren voordat de Europese Unie (EU) alle Indonesische vliegmaatschappijen
in juni 2007 op de zwarte lijst plaatste, was Garuda gestopt met het
uitvoeren van vluchten op Europa.

"Het was niet winstgevend, het was een zooitje bij Garuda en het bedrijf stond
financieel op de rand van de afgrond", legt een woordvoerder van de
maatschappij uit. "We vlogen naar zomaar wat bestemmingen, eerder naar
plaatsen die politiek correct waren dan op rendabele routes."

Schrappen routes
Vanaf november 2004 staakte Garuda dan ook de vluchten tussen Indonesië en
Europa. De maatschappij had destijds oude vliegtuigen en geen geld om te
investeren. "En dat zag je aan alles." Nieuw management, met een door de
overheid aangewezen topman afkomstig uit het bankwezen, moest het tij keren.
"De focus kwam in eerste instantie meer op Indonesië en de regio te liggen",
vertelt de woordvoerder.

Dat zou een goede keuze blijken, er werd weer geld verdiend. De maatschappij
werd in 2007 zelfs weer winstgevend en er ontstonden plannen om weer op
Europa te gaan vliegen. Maar toen plaatste de EU alle Indonesische
maatschappijen, dus ook Garuda, op de zwarte lijst waardoor de vervoerder
niet meer naar of over Europese landen mocht vliegen. De ban werd eind juni
aangekondigd, begin juli 2007 ging die in.

Algemeen wordt aangenomen dat een gebrek aan informatie van de Indonesische
autoriteiten over de technische staat van de vliegtuigen daaraan ten
grondslag lag. In maart dat jaar was overigens een vliegtuig van Garuda in
brand gevlogen waarbij meer dan twintig doden vielen. En er viel regelmatig
een toestel uit de lucht in Indonesië.

Nieuwe Garuda
In juli 2009 presenteerde Garuda Indonesia "het nieuwe Garuda", diezelfde
maand maakte de EU bekend dat Garuda samen met drie andere maatschappijen
uit het land weer welkom was in de EU. "We hebben de tijd dat we op de
zwarte lijst stonden goed gebruikt", stelt de woordvoerder. Er werden nieuwe
vliegtuigen aangeschaft en de service werd verbeterd.

De Nederlandse KLM heeft Garuda daarbij geholpen. De maatschappijen werken
inmiddels al samen op de route tussen Singapore en Denpasar op Bali. Meer
samenwerkingen liggen voor de hand, zowel in Europa als in Azië.

Uitbreiding vloot
Garuda wil de vloot de komende jaren verdubbelen. Nu telt de vloot 67 Airbus-
en Boeing-toestellen, tientallen orders staan uit. Vanaf woensdag vliegt de
maatschappij dagelijks direct tussen Amsterdam en Jakarta met een tussenstop
in Dubai. Zodra nieuwe Boeing 777's aan de vloot worden toegevoegd,
waarschijnlijk volgend jaar, wordt de vlucht non-stop.

Lees ook:

Opheffing vliegverbod Indonesische luchtvaartbedrijven op
til

Garuda mag nog niet vliegen op Europa

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl