In India is Whatsapp op het moment de dominante chatapp. Maar de lokale app Hike wil uitgroeien tot een belangrijke concurrent. Unique selling point: meer privacy.
Hike werd twee jaar geleden gelanceerd door Kavin Bharti Mittal (26), zoon van de Indiase telecom-miljardair Sunil Bharti Mittal. Mittal Junior legt aan Quartz uit dat jonge Indiase chatters behoefte hebben aan meer privacy.
Telefoon voor hele gezin
“Veel Indiase jongeren wonen bij hun ouders tot ze 24 of 25 zijn, en soms delen ze een telefoon met het hele gezin”, legt Kavin uit. “Jongeren chatten de hele nacht en willen niet dat hun ouders erachter komen.”
Daarom heeft Hike een aantal kenmerken die Whatsapp niet heeft. Zo kun je specifieke chats beveiligen met een wachtwoord. En kun je per contact het privacy-niveau instellen: bijvoorbeeld dat de andere persoon niet kan zien dat jij hun laatste bericht hebt gelezen.
Ook heeft Hike speciale tekentjes, zogenoemde emoji’s, die specifiek zijn afgestemd op de Indiase markt. Whatsapp heeft die niet.
Winst bij 100 miljoen chatters
Hike zegt nu 35 miljoen gebruikers te hebben, van wie de helft actief is. Tachtig procent van de gebruikers is jonger dan 25 jaar, zegt het bedrijf. Vergelijk dat met de tachtig miljoen die Whatsapp zegt te hebben. In juli was Hike de meest gedownloade app in India in de India Apple-store en de Google Play Store, waar bezitters van een Android terecht kunnen.
Kavin verwacht pas vanaf 100 miljoen gebruikers winst te gaan maken. Hij wil binnen 18 maanden dat aantal bereiken. De jonge ondernemer gaat ervan uit dat in India twee chatapps naast elkaar kunnen bestaan. Zijn app probeert z'n publiek uit te breiden door gebruikers een extra tegoed van 20 roepie (0,25 euro) te geven bij iedere aangebrachte gebruiker.
Joint-venture met Japanners
Kavin's bedrijf wordt gefinancierd door BSB, een joint-venture tussen het bedrijf van zijn vader, Bharti, en het Japanse telecomconcern Sotfbank. In twee investeringsrondes stak de joint-venture respectievelijk 7 en 14 miljoen dollar in Hike. De jongste ronde bracht 65 miljoen dollar binnen van Tiger Global en BSB.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl