Toen de eerste drie Indiana Jones-films in de jaren tachtig uitkwamen, was de
merchandise beperkt tot een paar T-shirts, posters en een lijn actiefiguren,
die niet goed liep. Bij deel vier wordt het helemaal anders. Gisteren maakte
Lucas Licensing, de maatschappij die de rechten heeft op de merchandise, het
pakket bekend.

Lucas Licensing is onderdeel van Lucasfilm, het productiebedrijf van George
Lucas, man achter de Star Wars-films. Het enorme succes van de merchandise
op de tweede serie Star Wars-films lijkt hoopgevend voor Indiana Jones. In
2006 bracht Star Wars 15 miljard dollar binnen voor Lucas Licensing.

Lucas Licensing: "De laatste Indy-film is negentien jaar geleden. De
mensen die zijn opgegroeid met Indiana Jones, hebben nu zelf kinderen. Als
onze ervaringen met Star Wars een indicatie zijn, zullen zij hun kinderen
meenemen naar de film om dit avontuur met elkaar te delen," zegt Howard
Roffman, directeur van Lucas Licencing.

De nieuwe serie producten is bedoeld om alle leeftijden aan te spreken. Zo zal
speelgoedproducent Hasbro een lijn met actiefiguren, voertuigen, en
spelletjes op de markt brengen. Lego gaat twee series uitbrengen, een
nostalgische serie, gebaseerd op de Indiana uit de jaren tachtig, en een
gebaseerd op de nieuwe film. Hallmark zal wenskaarten en feestartikelen op
de markt brengen. Ook komen er Indiana videospellen, waarin de speler nieuwe
avonturen kan beleven. Deze zullen worden gemaakt door LucasArts.

Naast deze producten zijn er ook promotionele partners aangekondigd. Burger
King en Mars zullen acties gaan houden rondom het uitkomen van de film.

Net als in de eerste drie films zal de rol van Indiana Jones gespeeld worden
door Harrison Ford, die inmiddels al dik in de zestig is. Steven Spielberg
zal de film regisseren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl