• Bedrijven die diversiteit en inclusiviteit promoten in hun reclames hebben een hogere omzet en winst, zo blijkt volgens de Britse krant The Guardian uit een nieuwe studie.
  • Deze ondernemingen verkopen tot 16 procent meer op de langere termijn.
  • Onlangs hebben een aantal bedrijven juist hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit geschrapt.
  • Lees ook: Het lukt Elon Musk nog steeds niet om adverteerders over te halen weer op X te adverteren

Bedrijven die diversiteit en inclusiviteit promoten in hun reclames hebben een hogere omzet en winst.

Dit blijkt volgens de Britse krant The Guardian uit een studie die maandag verschijnt van de Unstereotype Alliance, een coalitie van de advertentiebranche die is samengebracht door de organisatie van de Verenigde Naties voor vrouwenrechten en gendergelijkheid.

Onderzoekers van de Universiteit van Oxford keken naar bijna 400 merken over de hele wereld die verschillende producten verkopen, zoals verzorgingsproducten, huishoudelijke producten, snacks, alcohol en huisdierenvoeding, van grote bedrijven als Unilever.

Daaruit komt onder meer naar voren dat bedrijven die diversiteit en inclusiviteit op een positieve manier en zonder stereotypes in hun reclames laten zien, bijna 3,5 procent meer verkopen op de korte termijn. Op de langere termijn zou dit stijgen naar meer dan 16 procent.

Bedrijven schrappen initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit

Het is volgens de onderzoekers de eerste studie naar de financiële baten van inclusieve reclames. "Het idee dat inclusieve advertenties een bedrijf commercieel kunnen schaden heeft vooruitgang al te lang beperkt. Deze onweerlegbare gegevens zouden elk bedrijf gerust moeten stellen en elk merk moeten aanmoedigen om hun toewijding aan inclusiviteit in alle vormen te herzien. Niet alleen voor de gemeenschappen die ze bedienen, maar ook om groei te stimuleren en financieel te floreren", zegt het hoofd van Unstereotype Alliance, Sara Denby, tegen The Guardian.

Verder lijkt het er volgens de onderzoekers op dat 62 procent van de klanten voor het product van een bepaald merk kiest om inclusieve advertenties. Ook zou 15 procent van de kopers hierdoor loyaler aan het merk worden.

Onlangs hebben een aantal bedrijven juist hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit geschrapt. Onder meer whiskymaker Brown-Forman, bekend van het merk Jack Daniel's, motorfabrikant Harley-Davidson, de maker van landbouwmachines Deere en de Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe's deden dit.

Zij schroefden hun beleid op dit vlak terug na een campagne van de bekende activist Robby Starbuck tegen 'woke' bedrijven.

LEES OOK: Advertentieplatform Outbrain betaalt $1 miljard voor overname concurrent Teads om nieuwe gigant te creëren