Via WhatsApp ben je bereikbaar voor vrienden, familie, collega’s, sportmaatjes… én incassobureaus, zo blijkt.
Het incassobureau Hendriks Incasso stuurt wanbetalers appjes met het verzoek alsnog te betalen en wist zo naar eigen zeggen meer dan 10 miljoen euro te innen.
In 2019 zocht het incassobureau bij 7.000 vorderingen contact via WhatsApp, dossiers die inmiddels zijn gesloten, zo meldt het bedrijf.
In de helft van de gevallen betaalde de debiteur daadwerkelijk via WhatsApp en kon de zaak worden opgelost in de minnelijke fase. Dat betekent dat er geen rechter aan te pas hoefde te komen. Hendriks Incasso verwacht in 2020 het dubbele aantal vorderingen op te lossen.
Business Insider sprak met Loyd Hendriks, die het incassobureau met zijn broer Roy runt, over hun onorthodoxe aanpak. “De incassowereld is een heel conservatieve branche. Er worden brieven gestuurd, terwijl iedereen tegenwoordig 200 keer per dag op zijn mobiel kijkt. Daar willen wij op inspelen”, zegt Hendriks.
Wanbetalers op YouTube zetten
Het is niet de eerste keer dat de gebroeders naar moderne middelen grijpen om geld voor hun klanten te innen. In 2017 waren de twee franchisenemers in Flevoland van het incassobedrijf Straetus. Onder het motto 'anders incasseren' gingen ze met draaiende camera's op wanbetalers af die nog een laatste kans kregen de rekening te voldoen.
De eerste video belandde uiteindelijk niet op YouTube vanwege kritiek, onder meer van het hoofdkantoor van Straetus.
Waar de broers destijds YouTube wilden inzetten bij schuldenaren die al door de rechter gesommeerd waren te betalen, geloven ze nu dat WhatsApp een gang naar de rechter juist kan voorkomen. "Het bespaart de debiteuren én onze klanten tijd en geld", aldus Hendriks.
Om WhatsApp-berichten te kunnen sturen heeft het incassobureau natuurlijk wel een telefoonnummer van de debiteuren nodig. "Negen van de tien keer krijgen we die van een opdrachtgever", vertelt hij.
Betalen via iDeal
Hendriks Incasso stuurt een WhatsApp-bericht met daarin een link naar zijn website waar debiteuren via iDeal kunnen betalen. Het bedrijf stuurt dus geen Tikkies via WhatsApp. De link wordt vergezeld van een tekst en eventueel een YouTube-video.
"De eerste WhatsApp-berichten bevatten dezelfde tekst als in onze e-mails. Als een aantal betaaltermijnen is verstreken, sturen we ook een YouTube-video waarin we vertellen hoe debiteuren de openstaande rekening kunnen voldoen", licht Hendriks toe.
In de YouTube-video worden schuldenaren vriendelijk toegesproken door broer Roy die ze uitlegt hoe ze de rekening binnen drie dagen kunnen betalen. Als dat niet lukt kunnen ze op verschillende manieren contact opnemen met Hendriks Incasso, waaronder via e-mail, WhatsApp, telefoon en Facebook.
Hoewel oplichters tegenwoordig geld aftroggelen van mensen met phishing via onder meer WhatsApp, zijn debiteuren niet achterdochtig als ze een appje van Hendriks Incasso ontvangen waarin wordt gevraagd geld over te maken.
"Als je ons googelt zie je meteen wie we zijn. En mensen vinden het prettiger om een appje te ontvangen dan een telefoontje. Dat vinden ze minder confronterend", zegt Hendriks.
Volgens hem werft Hendriks Incasso met de sommaties via WhatsApp zelfs nieuwe klanten. "Negentig procent van de debiteuren die we benaderen zijn bedrijven. Dat varieert van de plaatselijke bakker tot energiebedrijven. Een aantal bedrijven is wel geïnteresseerd in deze snelle manier van incasseren."