Huismerken zijn relatief goedkoper geworden vergeleken met A-merken in de supermarkt. Dat komt mede door de manier waarop ketens als Jumbo en Albert Heijn het gevecht met prijsvechters Aldi en Lidl voeren.
Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkt is groter geworden. Het verschil is dit jaar opgelopen tot gemiddeld 31 procent, terwijl dat in 2012 en 2014 nog 24 procent was, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.
Aldi en Lidl komen volgens de peiling weer als goedkoopste uit de bus bij de huismerken. ,,Hun producten zijn 22 tot 24 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. Nettorama is na Lidl en Aldi de goedkoopste supermarkt voor huismerkproducten, MCD en Spar zijn het duurst.”
(klik op grafiek voor uitvergroten)
Bij de A-merken valt op dat Nettorama de goedkoopste supermarkt is, 8 procent goedkoper dan gemiddeld. ,,De supermarkt neemt daarmee een voorsprong op Dirk en Hoogvliet, met wie in voorgaande jaren de eerste plek werd gedeeld.'' Spar is veruit de duurste supermarkt voor A-merken, aldus het in de Consumentengids gepubliceerde onderzoek.
Huismerk als wapen tegen Aldi en Lidl
"De hoofdoorzaak van het oplopende verschil is dat supermarkten in de concurrentie met Aldi en Lidl minder het budgetmerk in de strijd werpen en vaker hun huismerk naar voren schuiven", stelt De Consumentenbond. Huismerkproducten lenen zich volgens De Consumentenbond beter dan echte budgetmerken voor een vergelijking met de spullen van Aldi en Lidl.
Andere supermarkten moeten de kwaliteit en de prijzen gelijkschakelen met die van Aldi en Lidl, geeft supermarktdeskundige Gerard Rutte aan tegenover De Consumentenbond. "En dat kan alleen met de eigen merken, want op de prijs en kwaliteit van de A-merken hebben ze weinig invloed."
Voor het onderzoek bezocht de Consumentenbond afgelopen mei achttien supermarktketens en stelde de prijzen vast van 200 A-merkartikelen en 100 huismerkartikelen. Per keten werden drie prijspeilingen gedaan. In totaal verzamelde de Consumentenbond ruim 10.000 prijzen.
Belangrijk is om te beseffen dat het mandje van producten van afgelopen mei niet exacte gelijk is aan dat van eerdere peilingen. Het feit dat het relatieve prijsverschil tussen huismerken en A-merken groter is geworden, zegt niets over de absolute prijsontwikkeling. De Consumentenbond kan desgevraagd niet aangeven of bijvoorbeeld huismerken gemiddeld gesproken goedkoper zijn geworden sinds 2012.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl