De actieradius van elektrische auto’s daalt dramatisch in de vrieskou. Dat blijkt uit een test van het Duitse blad Autobild met vijf elektrische auto’s in de Alpen.
In het jongste nummer wordt de actieradius getest van de BMW i3, de Mitsubishi i-Miev, de Nissan Leaf, de Renault Zoë en Tesla Model S bij temperaturen onder het vriespunt in de Alpenlanden.
Daarbij blijkt de accu zeer gevoelig te zijn voor zulke lage temperaturen, want de elektrische auto’s waarvan de actieradius volgens de opgave van de fabrikant tussen de 100 en 200 kilometer komen niet eens boven de 70 kilometer uit.
De Tesla Model S haalt de grootste afstand, namelijk 207 kilometer, maar de afstand die Tesla zelf opgeeft bedraagt ruim 500 kilometer en de accu heeft een vermogen van 85 kiloWattuur. Dat komt neer op ruim tien eurocent per kilometer aan energie.
Veel dramatischer blijkt de actieradius van de compacte elektrische auto’s met kleinere accu’s. De Renault Zoë stopt er volgens de test in Autobild na 59 kilometer mee, de Mitsubishi i-Miev en de BMW i3 komen tot 61 kilometer en de Nissan Leaf haalt 69 kilometer.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl