"Het is onrustig op de markt, ” zegt Paul Schuyt, directeur Nederland van
automatiseerder LogicaCMG.

Met de kilometerbeprijzing wil minister Camiel Eurlings van Verkeer en
Waterstaat vanaf 2011 het fileprobleem aanpakken door het gebruik van een
auto te belasten in plaats van het bezit van een auto. "Pas als je meer dan
16.000 kilometer per jaar rijdt, ga je erop achteruit,” aldus Schuyt

De kilometerbeprijzing is een uitgelezen kans voor bedrijven om te
laten zien wat ze in huis hebben. ,,Nederland is met een landelijk systeem
een voorloper in de wereld. Als het slaagt, komt er waarschijnlijk ook een
spin-off naar het buitenland,” aldus Schuyt. "Het is goede promotie van je
bedrijf om hieraan mee te doen, een unieke kans.”

"Verkeersproblematiek is niet alleen voorbehouden aan Nederland,” zegt
Schuyt. "Je ziet dat er overal problemen optreden door het vollopen van
wegen. Ik denk dat het in opkomende markten als China en India ook
essentieel is dat de infrastructuur adequaat gebruikt kan worden.”

De automatiseerder tekende deze zomer met elektronicabedrijf Siemens
een ‘letter of intent’, later sloot ook chipfabrikant NXP Semiconductors
zich aan. De bedrijven willen gezamenlijk meedoen aan een aanbesteding.
Mogelijk komt ook de Rabobank of een andere grote bank daar nog bij. "Je
hebt verschillende technologieën nodig,” zegt Schuyt. "Het is te groot om
het alleen te doen.”

Minister Eurlings maakte onlangs bekend dat hij wil gaan werken met een
systeem, waarbij een kastje precies bijhoudt waar de auto rijdt. Daarvoor
moet het kastje verbinding maken met een satelliet. Dit kastje zou Siemens
kunnen maken.

Om de gegevens te kunnen verwerken, moet er een GSM-verbinding zijn,
waarvoor eventueel een operator zou kunnen worden betrokken. "En
uiteindelijk moet er natuurlijk ook betaald worden. Daarom is het
interessant om een bank bij het consortium te betrekken,'' aldus Schuyt.
LogicaCMG zou het integreren van de verschillende systemen op zich kunnen
nemen en het verwerken van de benodigde gegevens vanuit het kastje, om
uiteindelijk een factuur te kunnen maken.

De genoemde bedrijven zullen echter niet de enige zijn die meedingen naar het
project. TomTom, Deutsche Telekom, IBM en DaimlerChrysler worden genoemd als
bedrijven die interesse hebben. "Het wordt een Europese aanbesteding, dus er
zullen waarschijnlijk ook buitenlandse bedrijven geïnteresseerd zijn,'' zegt
Schuyt.

Het project vergt veel van bedrijven, ook in de voorbereidingsfase. "Je
moet je beste mensen inzetten en de ontwikkelingen op de voet volgen. Ter
voorbereiding van de aanbesteding moet je al tonnen investeren. Niet alle
bedrijven zijn daartoe bereid, als ze nog niet weten of ze de opdracht
binnenkrijgen.'' LogicaCMG heeft een harde kern van tien experts, die zich
bezighoudt met de ontwikkelingen op het gebied van kilometerbeprijzing.

De aanbesteding zal waarschijnlijk eind volgend jaar plaatsvinden. "In de
tweede helft van januari is er een hoorzitting. Daarna neemt het kabinet een
besluit en vervolgens moet de Tweede Kamer een beslissing nemen. Dat wachten
we dus nog even af,'' aldus Schuyt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl