De lancering van Google+ is enkele keren uitgesteld, maar gisteren was het dan
zover: Google+ zag het licht. Wereldwijd is nu een kleine groep gebruikers
op uitnodiging van Google actief. Ook in Nederland testen mensen het ‘op
beperkte schaal’.
Na deze testfase moet Google+ wereldwijd beschikbaar komen.

Google+ bevat talloze imitaties, verbeteringen en nieuwtjes ten opzichte van
andere sociale netwerken. Er is natuurlijk heel goed naar Facebook gekeken.

Wapens
Eén van de belangrijkste wapens van Google+ moet Circles worden, een optie
waarmee je je vrienden en bekenden makkelijk onderbrengt in verschillende
groepen. Hierdoor deel je niet langer alles met iedereen. Zo kun je die
bizarre foto’s van die stapavond makkelijk alleen aan je échte vrienden
laten zien, en niet aan je ouders.

Facebook heeft die optie ook, via Facebook Groups, maar die is niet heel
makkelijk in te richten.

Een andere feature is Google’s Hangouts, een manier om met maximaal tien
vrienden tegelijk te chatten. Skype en MSN opgepast dus.

Google+ komt ook onmiddellijk mobiel uit, startend met, hoe verrassend, een
Androidapp. Die maakt het verzenden van groepsberichten makkelijk, net als
het automatisch uploaden van foto's.

Google+ oogt op het eerste gezicht gebruiksvriendelijker dan Facebook. Maar
gebruiksgemak en extra toeters en bellen zijn waarschijnlijk niet langer
bepalend voor succes. Zelfs voor Google.

Gewoontes
Google is indrukwekkend actief op vele markten. En vaak met succes. Ze is
leidend op de de zoekadvertienmarkt, een reus op de smartphonemarkt via
Android en straks misschien een grote concurrent van aanbiedingensite
Groupon. Maar bij sociale media heersen andere wetten, waarbij technologie
niet doorslaggevend hoeft te zijn.


Eerdere pogingen van Google, zoals met Google Buzz, zijn op niets uitgelopen.
Er waren gewoon te weinig mensen bereid om zich aan te melden. Wie
verslingerd is aan Facebook, zal namelijk niet zo snel overstappen naar een
ander sociaal netwerk. Zijn of haar vrienden 'zitten' namelijk op Facebook.
Voor de gebruiker is het de keus tussen de vertrouwde kroeg waar al zijn
vrienden zitten, en het prachtige, maar lege nieuwe Grand Café.

Facebook is bovendien veel meer dan een site om informatie te delen. Het is
ook een site waar je nu eenmaal veel bent omdat je er bijvoorbeeld ook een
populair spel speelt. Facebook mag geen wonder van gebruiksgemak zijn, maar
700 miljoen gebruikers "can't be wrong".

En Google heeft nog een nadeel: Google kent al je surfgedrag, en als je een
Gmail account hebt, ook dat van je email. Hoe ver wil je gaan met het delen
van informatie met de allesweter?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl