Uit protest tegen de concurrentie van taxidienst Uber hebben enkele duizenden taxichauffeurs in Londen woensdag een verkeerschaos veroorzaakt. Meer dan 8.000 chauffeurs van de traditionele zwarte taxi’s in Londen blokkeerden toeterend de straten in de regeringswijk Whitehall.
Het protest van taxichauffeurs in Londen tegen de taxidiensten van Uber was minder gewelddadig dan in Parijs, maar dat betekent niet dat ze er geen last van hebben.
Uber zelf zegt in Londen zich ruim 15.000 chauffeurs bij de taxidienst te hebben aangesloten en verwacht dat dit aantal binnen een jaar zal verdubbelen. Dat betekent dat er binnenkort meer Uber-chauffeurs zullen zijn dan bestuurders van de officiële iconische zwarte taxi, waarvan er zo’n 25.000 rondrijden.
Taxi-app geen taximeter
De chauffeurs van de kenmerkende Londense taxi’s zijn niet blij met Uber. Het bedrijf achter de taxi-app is illegaal bezig, vindt de bond van taxichauffeurs. De app berekent het tarief en is daarmee een soort taximeter, redeneren ze. En het is verboden om een taximeter te installeren in een privéauto.
Een Britse rechter zette oktober vorig jaar echter een streep door die redenering. Smartphones met de Uber-app zijn niet te vergelijken met taximeters, oordeelde de rechtbank. De Uberchauffeurs hebben daarom ook geen verplichte licentie nodig.
"De voorschriften hebben geen betrekking op een apparaat dat gebaseerd is op gps en een signaal doorgeeft aan een server'', oordeelde de rechter. Daardoor kan de app niet worden bestempeld als meter.
Amateur-chauffeurs
Het op 51 miljard dollar gewaardeerde Uber vecht wereldwijd rechtszaken uit, omdat taxibedrijven vinden dat het internetbedrijf zich niet aan de regels houdt. Zo ook in Londen, waar traditionele taxichauffeurs vaak jaren van training nodig hebben om te slagen voor een dure licentie.
Uber biedt een platform waarop chauffeurs in contact worden gebracht met mensen die een taxi nodig hebben. In de 'normale' variant van zijn dienstverlening werkt het bedrijf met chauffeurs die over alle relevante vergunningen beschikken. Daarnaast is er het controversiële UberPOP, die in Nederland onlangs is gestopt, waarbij amateurs zich kunnen aanbieden als chauffeur.
"We zeggen niet 'weg met Uber', maar ze moeten wel dezelfde regels volgen als wij", aldus de 47-jarige Steve Wilson, die al 22 jaar taxichauffeurs is in Londen. "We willen dat Uber hier belasting betaalt."
De 57-jarige Mark Rowley vindt dat de overheid niks doet. "Aan het einde van de dag is het aan ons om iets te doen. We moeten onszelf helpen, en de enige manier waarop we dat kunnen is door de straten te blokkeren."
Handreiking Uber
Een handreiking van Uber de dag voor de protesten haalde niks uit. Het bedrijf bood aan om de zwarte taxi's een jaar lang op te nemen in de app, zonder dat de chauffeurs daar iets voor hoefden te betalen. Gebruikers kunnen dan een zwarte taxi kiezen
Maar de bond van taxichauffeurs denkt niet dat veel chauffeurs op het aanbod in zullen gaan. "Het is gewoon een pr-stunt van een bedrijf dat elke maand 250.000 pond uitgeeft aan lobbywerk en marketing. "
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl