Zit jij ook regelmatig in vliegtuigen die een kwartier te vroeg aankomen op hun bestemming? Of ben je ondanks een vertraging op Schiphol tóch op tijd op je vakantiebestemming omdat de piloten ‘de vertraging hebben ingehaald in de lucht’?
Daar is een logische verklaring voor.
Luchtvaartmaatschappijen zijn de afgelopen jaren steeds meer tijd gaan rekenen voor dezelfde vluchten, om zo de kans op vertraging kleiner te maken. Voor sommige vluchten staat tot wel 30 minuten extra, blijkt uit Brits onderzoek – terwijl de afstand tussen bestemmingen natuurlijk niet groter is geworden.
De Britse consumentenorganisatie Which? vergeleek de gemiddelde vluchttijden voor 125 routes van grote luchtvaartmaatschappijen in 2009 met die van vorig jaar. Uit die analyse bleek dat voor 76 van die routes (61 procent) nu meer tijd in de boeken staat.
Zo doet een vlucht van British Airways van Londen Heathrow naar Bangkok, New York of Singapore er nu 20 minuten langer over dan in 2009. Als je met Virgin Atlantic vanaf Heathrow vliegt naar Newark Liberty Airport, bij New York, doe je daar 35 minuten langer over.
"Vliegtuigmaatschappijen zeggen dat de extra marge ervoor zorgt dat vliegtuigen vaker op tijd vertrekken", zegt Rory Boland van de organisatie tegen de Britse krant The Guardian. "Maar in werkelijkheid zorgt het er juist voor dat passagiers langer bij hun gate of in het vliegtuig moeten wachten, alleen maar zodat de maatschappij iets vaker kan zeggen dat het vliegtuig op tijd vertrokken is."
"En het zorgt er ook nog voor dat de maatschappijen iets minder snel geld hoeven uit te keren bij vertraging", zegt Boland. Vanaf een aantal uur vertraging hebben consumenten recht op een vergoeding.
Complexere luchthavens
Luchtvaartdeskundige Alexander ter Kuile denkt niet dat de luchtvaartmaatschappijen alleen om die reden de vluchttijden verlengen. "Dat ze langer worden, ook in Nederland, dat staat vast", zegt hij tegen Business Insider.
"In 1970 stond er 45 minuten voor een vlucht tussen Amsterdam en Londen. Inmiddels doen vliegtuigen er anderhalf uur over, terwijl de afstand tussen Amsterdam en Londen echt niet groter is geworden. Het is puur omdat de reistijd langer is."
Dat komt volgens hem door een aantal factoren. "Zowel het luchtruim als de luchthavens zelf zijn complexer geworden. Schiphol is niet meer de kleine luchthaven die het vroeger was. Piloten moeten er nu rekening mee houden dat ze helemaal naar de Polderbaan moeten, dat kost flink wat tijd."
En in de lucht is er tegenwoordig volgens Ter Kuile meer verkeer dan vroeger, waardoor de kans ook groter is dat vliegtuigen even moeten wachten tot een ander toestel is geland. "Vandaar dat de vluchttijden in de afgelopen decennia verlengd zijn – de tijd is simpelweg nodig."