Het importeren van tweedehands auto’s blijft populair in Nederland. Alleen in mei werden er al negenduizend occasions geïmporteerd.
Dat meldt dienstverlener VWE voor de autobranche.
In de eerste vijf maanden van het jaar zijn er al 25 procent meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde periode in 2013, aldus de VWE. In totaal ging het om 42.096 auto’s en dat zijn er 8.442 meer dan in de eerste vijf maanden van 2014.
Krapte Nederlandse occasions
De toenemende import van tweedehands auto’s heeft onder meer te maken met krapte in het aanbod. Zo zorgen de relatief zwakke verkopen van auto’s in Nederland over een reeks jaren ervoor dat er ook minder occasions op de markt komen.
Het gebrek aan occasions uit zich volgens de VWE vooral bij kleine, zuinige auto’s, die in Nederland veel gevraagd zijn.
De VWE signaleert wel dat de voorraden occasions sinds begin dit jaar weer groter worden. "In mei stonden er 6,5 procent meer auto’s in de totale bedrijfsvoorraden dan in mei 2013. Dit kan betekenen dat de behoefte aan extra auto’s vanuit het buitenland de komende tijd af gaat nemen."
Klein en zuinig
De occasions die geïmporteerd worden zijn steeds vaker kleine auto’s. De kleine auto’s uit het B-segment nemen dit jaar liefst 21,5 procent van alle importen voor rekening. "De grote middenklassers uit het D-segment maken in 2014 nog slechts 8,5 procent van de importen uit", aldus de VWE.
Het populairste importmodel is de Volkswagen Golf, gevolgd door de VW Polo en de Opel Corsa.
(klik op tabel voor uitvergroting)
Lees ook
'
Waarom we steeds meer auto's importeren uit Duitsland
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl