Er komen dit jaar flink meer gebruikte elektrische auto’s uit het buitenland de Nederlandse weg op. De import lag in het derde kwartaal ruim drie keer zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie.

De toename heeft te maken met de bijtelling voor veel van deze auto’s, die met ingang van volgend jaar omhoog gaat van 7 naar 15 procent. Daarom willen veel zakelijke rijders nog voor het eind van het jaar een nieuwe stekkerauto aanschaffen, met als gevolg dat van veel modellen de nieuwe versies voor dit jaar al uitverkocht zijn.

In de eerste drie kwartalen telde VWE bij elkaar 502 importen van zogeheten plug-in hybride occasions, auto’s met zowel een elektrische als een benzinemotor. Vorig jaar ging het in deze periode nog om 199 voertuigen, het jaar daarvoor slechts om 31. Afgelopen kwartaal haalden importeurs wel 256 stuks naar ons land. Het overgrote deel hiervan is door bedrijven gekocht.

De import van volledig elektrische wagens betrof in totaal 100 exemplaren, tegen 36 in de eerste negen maanden van vorig jaar.

Populairste model om tweedehands uit het buitenland te halen is al twee jaar op rij de Volvo V60. Opvallend is verder dat er ook meerdere exclusieve auto’s met stekker worden geïmporteerd, zoals de Mercedes S-klasse en Porsches Panamera. De bijtelling op deze modellen gaat per 1 januari 2016 omhoog naar 21 procent.

occasions

Dat er meer gebruikte elektrische auto's van over de grens worden gehaald heeft een zekere ironie: de afgelopen jaren verdween een fors deel van de elektrische auto's die door Nederland zijn gesubsidieerd juist naar het buitenland, zo bleek in april van dit jaar.

Door de gunstige fiscale regels is het voor Nederlandse bedrijven interessant om een elektrische auto binnen het jaar te verschepen naar het buitenland. De helft van de geëxporteerde auto’s is dan ook niet ouder dan een jaar.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl