- De import van elektrische auto’s uit China door Nederland is in 2023 enorm gestegen.
- In 2023 werden dertien keer zoveel voertuigen geïmporteerd dan in 2022.
- Een groot deel van deze auto’s bestemd voor andere Europese landen.
- Lees ook: Subsidies voor elektrische auto in 10 Europese landen – Nederland is middenmoter: kariger dan Spanje, maar beter dan Scandinavië.
De import van elektrische auto’s uit China heeft in 2023 een enorme vlucht genomen. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Waar in 2022 China het twaalfde land was qua import van elektrische en hybride auto’s door Nederland, staat het land in 2023 op de derde plaats, achter Duitsland en België – met als aantekening dat de meeste Chinese auto’s die worden geïmporteerd bestemd zijn voor andere Europese landen.
Ook de import van elektrische auto’s uit Duitsland steeg. Met 4,3 miljard euro werd in 2023 voor zo’n vijftig procent meer ingevoerd dan in 2022.
Uit China werd zo’n 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s binnengehaald, dertien keer zoveel als een jaar eerder.
Van de elektrische auto’s uit China was een waarde van 400 miljoen euro bestemd voor de Nederlandse markt. Wie de doorvoer van uit China geïmporteerde auto’s wegstreept, ziet dat het Aziatische land op de vierde plek van leveranciers staat, achter Duitsland, België en Zuid-Korea.
Overschot elektrische auto's in Europa
Het marktaandeel van geïmporteerde Chinese elektrische auto’s in Nederland steeg ook: van 3 procent in 2022 naar 16 procent in 2023, wederom met de aantekening dat veel wordt doorgevoerd.
Business Insider Nederland schreef eerder over hoe China de Europese markt overstelpt met elektrische auto’s, waardoor een overschot is ontstaan en havens als Zeebrugge, de Duitse Bremerhaven, Rotterdam en Amsterdam volstaan met Chinese voertuigen.
De export van elektrische auto’s uit China groeide in 2023 met bijna 60 procent, in een poging in te spelen op een groei van de elektrische automarkt in Europa. De vraag naar deze voertuigen is in Europa echter aan het afnemen, doordat overheden minder subsidies geven en de prijs van een elektrische auto relatief hoog is. Chinese auto’s kwamen juist met een enorm aanbod, op een vraag die er dus voorlopig niet is.
Toch blijft het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgen. In 2024 waren dat er bijna 1,3 miljoen, een toename van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ruim 2 op de 3 nieuwe verkochte personenauto’s is elektrisch of hybride, en momenteel is meer dan 1 op 7 personenauto’s in Nederland volledig elektrisch of hybride.