Oud IKEA-meubilair krijgt de kans op een nieuw leven. Althans dat is de bedoeling van de lancering van een tweedehands marktplaats door het Zweedse meubelconcern.

IKEA is bezig met het opzetten van een proef, meldt zakenkrant Financial Times. De marktplaats krijgt de naam Ikea Preowned en zal moeten opboksen tegen eBay in de Verenigde Staten en bijvoorbeeld Marktplaats in Nederland.

Voorlopig kunnen enkel klanten in Madrid en Oslo gebruikmaken van de dienst, maar als de test succesvol blijkt wil IKEA volgend jaar ook andere markten betreden, alds de Britse zakenkrant.

“We werken al een tijdje aan deze droom”, zegt IKEA-topmanager Jesper Brodin tegen de zakenkrant. “We bevinden ons met IKEA in een situatie waarin we meer geavanceerde en coole dingen kunnen doen. Er heerst een gigantisch vertrouwen in de digitale revolutie van het bedrijf.”

Verkopers op IKEA-marktplaats kunnen eigen prijs bepalen

Verkopers kunnen hun eigen oude IKEA-meubilair op de online marktplaats verkopen en daarbij foto's uploaden en een prijs bepalen. Een databank die gebruik maakt van artificial intelligence, zou vervolgens automatisch details toevoegen, zoals de afmetingen en promotieafbeeldingen.

"Met deze marktplaats willen we mensen in de gelegenheid stellen contact met elkaar te maken en elkaar te ondersteunen om toegang te krijgen tot een nog goedkoper IKEA-assortiment", zegt een woordvoerder tegen Business Insider.

"De mondiale markt voor tweedehands meubilair groeit razendsnel, met een verwachtte jaarlijkse groei van 6,4 procent in 2024", voegt de woordvoerder toe. "Nu al maken IKEA-producten 10 procent uit van de tweedehands markt voor thuismeubilair. Met het platform dat we in Madrid en Oslo testen, krijgen we de mogelijkheid om de ervaringen van zowel verkopers als kopers te verbeteren."

Het plaatsen van producten op de marktplaats is momenteel nog gratis, maar IKEA wil in de toekomst een "symbolisch" bedrag rekenen, aldus IKEA-manager Brodin tegen de FT. Verkopers kunnen zich op het platform zowel laten uitbetalen in geld als in IKEA-vouchers met een bonus van 15 procent.

LEES OOK: Picnic, Kruidvat en Hornbach sterkste retailers, volgens onderzoek – grote loyaliteit van klanten belangrijke factor