IKEA stopt na 70 jaar met de uitgifte van de wereldberoemde IKEA-gids.
Volgens de woonmeubelgigant shopt het winkelend publiek steeds meer online.
De laatste editie van dit jaar had een oplage van 40 miljoen exemplaren.
Over digitale distruptie gesproken: IKEA stopt na 70 jaar met de uitgifte van de papieren IKEA-gids. Generaties lang was de IKEA-gids een vast anker voor miljoenen huishoudens. Handig om je alvast te oriënteren op een nieuwe Billy of Klippan, vóórdat je je overgaf aan de beroemde en beruchte doolhofroute in de IKEA.
Maar digitalisering heeft nu ook de IKEA-gids de das om gedaan. Volgens de woonmeubelgigant shopt het winkelend publiek steeds meer online. Daarmee past de uitgifte van een papieren catalogus niet meer in het huidige tijdsbeeld. “De catalogus werd steeds minder belangrijk”, zo concludeerde de van huis uit Zweedse keten.
De gids beleefde zijn hoogtepunt in 2016, toen meer dan 200 miljoen exemplaren werden verspreid onder huishoudens in meer dan 50 landen.
De allereerste editie, met de iconische MK Wing Chair, had een totale oplage van 285.000 exemplaren. Deze werd verspreid in het zuiden van Zweden. De laatste editie van dit jaar had een oplage van 40 miljoen exemplaren.
IKEA wil zich digitaal profileren
De stap om de gids niet meer te drukken en te verspreiden maakt deel uit van IKEA's streven om meer digitaal te worden. Dit omdat ook consumenten steeds vaker online inspiratie zoeken en ook vaker via het web winkelen. In de 12 maanden tot eind augustus steeg de online verkoop van IKEA met 45 procent.
De IKEA-gids was in Nederland overigens al op zijn retour. De afgelopen jaren werd door IKEA al geëxperimenteerd met een veel kleinere oplage. "We hebben hier goed over nagedacht, want dit is voor ons best een emotioneel afscheid", aldus het bedrijf.