Op de lijst van meest gedrukte boeken ter wereld vinden we religieuze teksten, jongerenromans en een Zweedse meubelcatalogus.
Elk jaar worden er 203 miljoen exemplaren van de IKEA-catalogus verspreid onder designliefhebbers over de hele wereld. Daarmee staat de catalogus op hetzelfde niveau als de Bijbel, de Koran en de Harry Potter-reeks als een van de populairste boeken ter wereld.
Het lukt IKEA om zoveel catalogi aan de man te brengen, omdat het bedrijf zijn klanten zo goed kent. IKEA doet marktonderzoek in alle 72 regio’s waar het boekwerk wordt verspreid.
Quartz schrijft dat het bedrijf informatie verzamelt over de grootte van huizen, culturele kenmerken en persoonlijke gewoontes om te achterhalen welke producten en designs waarschijnlijk het beste verkopen in de verschillende regio’s.
Een voorbeeld: in de catalogus van 2017 waren Chinese keukens een stuk kleiner dan Amerikaanse. Daaruit bleek dat IKEA op de hoogte was van de strijd van Chinezen om een betaalbaar, ruim huis te kopen.
De personalisering heeft IKEA ook wel eens problemen bezorgd. In de catalogus van 2012 stonden ongeveer evenveel mannen als vrouwen in de Amerikaanse en Britse uitgave. Maar in Saoedi-Arabië en de extreem orthodoxe delen van Israël had IKEA de foto's aangepast: er stonden alleen mannen op, of helemaal niemand.
De populariteit van de IKEA-catalogus laat zien hoe het bedrijf zich focust op internationale verkoop, op welke manier dan ook. Critici op de aangepaste varianten van IKEA stelden dat het bedrijf zijn eigen kernwaarden verloochende door te buigen voor ouderwetse ideeën over ongelijkheid van sekse.
Maar marketingtechnisch weet IKEA wel hoe het zijn populariteit over de hele wereld maximaal moet uitventen. Goed ontworpen meubels voor een redelijke prijs zullen een succes zijn bij honderden miljoenen mensen over de hele wereld. De enige uitdaging is hoe je er per regio een aantrekkelijke boodschap aan kunt koppelen die mensen aanspreekt.
Uit het gigantische bereik van de 374 pagina's dikke catalogus - op 31 juli komt de nieuwe printversie uit en op 7 augustus staat-ie online - blijkt dat IKEA daar glansrijk in slaagt.