IKEA stopt in Nederland met het verspreiden van de gedrukte catalogus. De Zweedse woonwinkel kiest voor een digitale versie, die vanaf 27 augustus op de website te bekijken is. Volgens het bedrijf is voor liefhebbers nog wel een beperkt aantal gedrukte exemplaren verkrijgbaar bij de winkels.
De gids viel jarenlang bij huishoudens op de mat. Wereldwijd werden elk jaar zo’n 210 miljoen exemplaren van de catalogus verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies.
“De afgelopen jaren hebben we het gebruik en bereik van de digitale catalogus enorm zien groeien”, zegt Shirley Jones, commercial manager van IKEA Retail Nederland. “Bovendien weten we dat verreweg de meeste klanten zich eerst oriënteren op IKEA.nl en via onze andere digitale kanalen, voordat zij een van onze winkels bezoeken of online bij ons shoppen. We zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm.”
In Groot-Brittannië deed IKEA afgelopen jaar onderzoek naar de effecten van het vervangen van de gedrukte catalogus door een digitale versie. Van negatieve gevolgen voor de omzet was geen sprake, aldus het winkelconcern.
Lees meer:
- IKEA gaat meubels verhuren – maar ben je daarmee goedkoper uit?
- Waarom het eten bij IKEA zo belachelijk goedkoop is
- De 9 leefregels waarmee Ingvar Kamprad van IKEA een wereldmerk maakte
- Als je deze IKEA-meubels uit jaren 70 thuis hebt staan, kun je er flink wat geld mee verdienen
- De Perzische tapijten die te koop zijn bij IKEA voor 349 euro zijn eigenlijk tweedehands