Politici in heel Europa, en dan met name in sommige Duitse deelstaten, houden
de groei van Ikea op, zo zegt de Ikea-baas in een interview met The
Financial Times.
De meubelgigant is naar eigen zeggen het slachtoffer van regels die de
middenstand in de centra van de steden moeten beschermen.
Regels, regels, regels
Afgelopen jaar opende Ikea 11 nieuwe winkels wereldwijd. Als het aan Ohlsson
ligt, worden dat er jaarlijks 20 tot 25. Het grote probleem is dat die
ambitie steeds moeilijker te verwezelijken is.
Niet omdat het geld kost – met een nettowinst van 3,2 miljard euro zwemmen de
Zweden in de cash – maar omdat het door alle regels inmiddels acht, in
plaats van vier jaar kost om in Europa een nieuwe vestiging van de grond te
krijgen.
Slecht voor de economie
Volgens Ohlsson is het langzame tempo waarmee het nieuwe vestigingen kan
openen niet alleen frustrerend voor Ikea, het is ook slecht voor de
economie.
Tien geplande vestigingen zitten ergens vast in de bureaucratische pijplijn en
dat scheelt volgens Ikea 8000 (tijdelijke en premanente) banen in de bouw en
in de winkels zelf.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl