- Freelance journalist Paul Oswell bracht een nacht door in het Capella Bangkok-hotel, net nadat dit tot ‘beste hotel ter wereld’ was uitgeroepen door lijstjesmaker 50 Best.
- Hoewel de service goed was, vond Oswell dat er kleine details beter konden.
- Voor Business Insider schrijft bespreekt hij de plus- en minpunten van het luxe hotel.
- Lees ook: Budgetmaatschappij Wizz wil passagiers laten ‘lijden’ tijdens goedkope vluchten van 7 uur: dit kun je verwachten
Ik was toevallig op vakantie in Bangkok, toen de resultaten van de jaarlijkse World’s 50 Best Hotels een paar weken geleden bekend werden gemaakt.
Elk jaar rangschikt 50 Best hotels op basis van stemmen van een panel van 600 experts uit de sector over de hele wereld. Dit jaar stond Capella Bangkok bovenaan.
Het hotel is eigendom van het luxe horecamerk Capella Hotel Group. Dat kende ik, omdat ik in Capella Sydney was geweest toen het in 2023 werd geopend. Ik had er een heerlijk verblijf en was benieuwd of het hotel in Bangkok het serviceniveau en de voorzieningen van het Australische zusterhotel zou evenaren.
Aangezien ik voor mijn werk in zo’n vijftig hotels per jaar verblijf, stel ik hoge eisen en wilde ik zien of Capella Bangkok echt het beste hotel ter wereld was.
Bekijk de slideshow hieronder om meer te lezen over mijn bevindingen.
Dit vond ik van het ‘beste hotel ter wereld’
Dit vond ik van het ‘beste hotel ter wereld’
-
Van buiten ziet het hotel er meer uit als een bedrijfspand
Van buiten heeft Capella Bangkok een strakke, bijna zakelijke uitstraling. De vierkante, uniforme buitenkant kijkt uit over de Chao Phraya rivier in de stad.
Ik vond het lijken op een koel, onopvallend Scandinavisch kantoorgebouw met een subtiel en eenvoudig ontwerp.
Het is ingetogen, een hint naar niet opdringerige luxe in vergelijking met hotels zoals het beroemde Mandarin Oriental.
Paul Oswell
-
Ik had de goedkoopste kamer geboekt
Ik verbleef in het hotel tijdens het laagseizoen, maar de goedkoopste accommodatie, een kamer aan de rivier met een kingsize bed, kostte alsnog 900 dollar per nacht.
Mijn boeking was inclusief een tegoed van 90 dollar voor het resort, ontbijt, drankjes uit een (niet-alcoholische) minibar, yogasessies en toegang tot pendelboten naar IconSiam en het Taksin Skytrain-station.
Zelfs inclusief het tegoed is het de duurste kamer op instapniveau die ik in Bangkok heb gezien. De goedkoopste kamers in het vijfsterrenhotel The Siam Bangkok kosten bijvoorbeeld ongeveer 130 dollar per nacht minder.
Ter info: de presidentiële villa van het Capella met een oppervlakte van bijna 600 vierkante meter kan wel 9.000 dollar per nacht kosten.
Paul Oswell
-
Ik checkte vroeg in
Ik kwam om 14.00 uur ’s middags aan, een uur voor de officiële inchecktijd van het hotel.
Gasten worden ontvangen in de privélounge Living Room van het hotel. Toen ik incheckte, kreeg ik een gratis drankje en een koude handdoek.
Hoewel ik vroeg was, was mijn kamer beschikbaar en een conciërge leidde me door de hangarachtige gangen van het hotel. De openbare ruimtes zijn versierd met abstracte kunst in aardetinten en de esthetiek is elitair, maar subtiel.
Het voelde meteen als een rustig toevluchtsoord voor de rijken, niet als een plek om te zien en gezien te worden. Het personeel dat ik zag droeg allemaal AirPods, als hippe agenten van de geheime dienst.
Paul Oswell
-
De eerste indruk van mijn kamer was uitstekend
De kamer van 61 vierkante meter was indrukwekkend, met een modern Aziatisch geïnspireerd ontwerp in een mix van verschillende houten afwerkingen en strakke lijnen.
Er was een kingsize bed, bureau en verder had de kamer een bank, tv en inloopkast.
Paul Oswell
-
Ook de badkamer was ruim
De badkamer was prachtig, met een chique, eivormig bad en een aparte regendouche. Het dubbele badmeubel had veel opbergruimte en ook opties voor sfeerverlichting.
Paul Oswell
-
Vanaf het balkon had ik uitzicht op de rivier
Mijn kamer aan de rivier lag op de tweede verdieping.
De enorme ramen van de vloer tot het plafond lieten veel licht binnen en ik keek voornamelijk op boomtoppen uit, hoewel ik me kon voorstellen dat er op hogere verdiepingen meer te zien is.
Paul Oswell
-
Het balkon had eenvoudig, maar smaakvol meubilair
Er was een grote, beklede ligstoel op het balkon waar met gemak twee mensen inpasten.
Paul Oswell
-
De aandacht voor detail viel echt op
In de kamer waren hoogwaardige voorzieningen aanwezig, waaronder een tablet waarmee je zo’n beetje alles kon bedienen, inclusief de verlichting.
Ik hield van de kleine details, zoals een leren tas voor mijn accessoires bij het zwembad, schoenspanners en een kledingborstel. Er stonden ook gratis koekjes, frisdrank en bonbons op me te wachten.
Paul Oswell
-
Ik had maar 24 uur om alles uit te proberen, dus had ik de spa van het hotel gereserveerd
Ik had een spa-sessie in het glanzende Auriga Wellnesscentrum van Capella geboekt, met een aanbod van speciale behandelingen naast de meer standaard Thaise massages. Ik boekte een uur Tok Sen, een traditionele Thaise geneeswijze waarbij er met een hamertje op je rug wordt getikt.
Voorafgaand aan de spa-sessie bezocht ik de Vitality Pool en maakte ik gebruik van het stoombad. De spa heeft de uitstraling van een eersteklas countryclub en de massage was uitstekend.
Paul Oswell
-
Ik was enthousiast over het happy hour, maar ik had een teleurstellende ervaring
Ik had goede herinneringen vaan het happy hour dat ik ’s avonds had meegemaakt in het Capella Sydney, met speciale presentaties over interessante onderwerpen, onder het genot van cocktails voor de gasten.
Het happy hour in Capella Bangkok liet daarentegen te wensen over. Ik kwam aan en vond slechts één gezin in de lounge, en zij vertrokken al snel. Het personeel was attent en serveerde me drankjes, maar helaas waren er geen presentaties. Het voelde een beetje flauw aan.
Paul Oswell
-
Ik kon het met een Michelinster bekroonde restaurant niet proberen, maar had een goede vervanging
Ik was teleurgesteld dat het met een Michelinster bekroonde restaurant van het hotel, Côte By Mauro Colagreco, gesloten was op de avond dat ik er was.
In plaats daarvan genoot ik van uitstekende inktvis en geweldige service in het Thaise restaurant Phra Nakhon, dat veel levendiger was dan het happy hour.
Na het diner ging ik voor een slaapmutsje naar de cocktailbar van het hotel, Stella, een sfeervol hoekje met een chique, retro uitstraling. Het was Jazz Night, maar de aanwezigen waren vooral met hun telefoon bezig en leken de livemuziek niet te horen.
De barman mixte een perfect zoete en hartige Gin Basil voor me en de service was geweldig, maar de sfeer liet te wensen over.
Paul Oswell
-
Mijn verblijf was inclusief ontbijt bij Phra Nakhon
De volgende ochtend keerde ik terug naar restaurant Phra Nakhon voor het ontbijt. Het terras aan de rivier was prachtig en er waren genoeg opties bij het buffet en het à la carte menu.
Ik bestelde een glanzend gepocheerd ei, mijn manier om een hotelontbijt te testen. Ik kreeg een gekookt ei. Dat was lekker, maar niet wat ik had besteld. Hoewel alles heerlijk was en de bediening top, slaagde dit ontbijt niet helemaal voor mijn test.
Paul Oswell
-
De service was van hoog niveau, maar ik betwijf of het de beste service ter wereld was
Het hotel biedt flexibele in- en uitchecktijden, dus ik was blij dat ik mijn verblijf met een paar uur kon verlengen.
Ik gebruikte deze tijd om te genieten in mijn kamer en een duik te nemen in het prachtige zwembad van het hotel. Bedienden brachten me handdoeken en koud water, nog een weerspiegeling van het over het algemeen hoge serviceniveau tijdens mijn verblijf.
Je mag echter wel een beetje kieskeurig zijn, als we het hebben over het vermeend beste hotel ter wereld. Wat betreft de service was ik nog steeds een beetje teleurgesteld over het ontbreken van de presentaties van lokale experts en de ontbijtbestelling.
Hoewel ik blij was met de gratis strijkservice van Capella Bangkok, vond ik het een beetje verwarrend. Het was niet duidelijk of het servicelampje werkte, dus ik moest achter het hotelpersoneel aan om er zeker van te zijn dat ik een overhemd had voor het diner.
Paul Oswell
-
Het Capella Bangkok was een uitstekend hotel, maar in mijn optiek niet het beste ter wereld
Mijn ervaring met het merk Capella, zowel in Bangkok als in Sydney, is overwegend positief. Sydney was een van de beste hotelervaringen die ik heb gehad, wat vooral opmerkelijk was omdat het hotel nog maar kort open was.
Bij Capella Bangkok heb ik het gevoel dat sommige diensten wat strakker of persoonlijker zouden kunnen – er zou meer gedaan kunnen worden met het happy hour zoals in Australië.
Ik weet dat dit kleine dingen zijn, maar dit zijn de details die er toe doen op het hoogste niveau van gastvrijheid. Over het geheel genomen voelt Capella Bangkok aan als een fijn high-end stedelijk resort voor meer teruggetrokken types.
Hoewel ik het ermee eens ben dat het een indrukwekkende plek is en waarschijnlijk een van de beste hotels in Bangkok, zijn er andere vijfsterrenhotels in de stad (The Siam en The Four Seasons, bijvoorbeeld) die beter bij me passen en die meer waar voor je geld bieden.
Paul Oswell