• HireVue gebruikt kunstmatige intelligentie om woordkeuze, toon en gezichtsuitdrukkingen van sollicitanten te beoordelen.
  • Het bedrijf heeft al 95 miljoen dollar opgehaald en werkt met bedrijven als Unilever en Goldman Sachs.
  • Ik probeerde de software door te solliciteren naar een baan bij HireVue en besprak de resultaten met de CTO van het bedrijf.

Als HireVue gelijk heeft, dan is kunstmatige intelligentie dé toekomst van recruiting.

Mark Newman begon in 2004 met HireVue als een sollicitatieplatform. De software scheelt recruiters een hoop tijd. Kandidaten kunnen hun antwoorden op de vragen opnemen en ze uploaden in een database waar recruiters makkelijk kunnen vergelijken hoe kandidaten zichzelf presenteren.

Vier jaar geleden sloeg HireVue een nieuwe richting in met de integratie van kunstmatige intelligentie.

HireVue gebruikt een combinatie van gepatenteerde stemherkenningsoftware en software voor gezichtsherkenning, samen met een algoritme. Op deze manier kom je erachter welke kandidaten het meest overeen komen met het profiel van jouw ideale kandidaat. Dat is samengesteld uit een verzameling eigenschappen, gekoppeld aan lichaamstaal, toon en kernwoorden. Hiervoor analyseerde het bedrijf talloze berichten van deelnemers.

Nadat het algoritme een ranglijst heeft gemaakt van de kandidaten kan de recruiter ervoor kiezen om de antwoorden van de beste kandidaten te lezen en te kiezen wie er naar de volgende ronde mag. Meestal is dit het sollicitatiegesprek.

HireVue haalde 93 miljoen dollar op bij investeerders sinds 2008 en heeft meer dan 600 klanten gehad, aldus CEO Kevin Parker. Bedrijven als Goldman Sachs, Unilever, Under Armour en Vodafone hebben de software ingezet.

De meeste bedrijven gebruiken HireVue vooral voor de eerste selectieronde voor lagere posities. Tijd besparen is een van de belangrijkste redenen, net als het wegnemen van mogelijke vooroordelen. Denk aan het overschatten van kandidaten waarin managers zichzelf terugzien, of iemand beter of slechter beoordelen afhankelijk van het moment van de dag en energieniveau.

HireVue deelt geen financiële resultaten, maar zegt wel dat ze een jaarlijks abonnement aanbieden aan klanten.

De eerste keer dat ik over HireVue hoorde, was toen ik een artikel schreef over hoe Unilever het gebruikt. Ik wilde het graag zelf eens proberen. HireVue maakte een vacature voor interne vertegenwoordiger van de klantenservice en gebruikte de echte data van het bedrijf voor de ideale kandidaat.

Acht medewerkers doorliepen dezelfde procedure als ik zodat we de resultaten konden vergelijken. Onze resultaten werden door het programma vergeleken met beste mensen in deze functie volgens HireVue.

Zo gaat de software van HireVue te werk:


Sollicitanten kunnen zelf kiezen of ze de camera van hun computer, laptop, tablet of smartphone gebruiken. Ik downloadde de HireVue-app op mijn iPhone 7 Plus.

Foto: HireVue

Ik vond een lege vergaderruimte en zette mijn telefoon rechtop met een flesje water.

Foto: HireVue

De interface was makkelijk. Ik kreeg te horen dat ik elf vragen zou krijgen en dat de sollicitatie ongeveer 25 minuten zou duren.

Foto: HireVue

De screenshots hierboven heb ik niet gemaakt, maar het is vergelijkbaar met wat ik zag.


Door middel van opgenomen video's stelden werknemers van HireVue me vragen zoals: 'Hoe zou jij de rol omschrijven die jij had in het vorige team waar je in werkte?'

Foto: HireVue

Deze video's hadden een lage resolutie. CTO van HireVue Loren Larson zei dat dat expres zo is gedaan, zodat deelnemers zich op de vraag zelf kunnen concentreren. Andere bedrijven kiezen er wel voor om het opgenomen materiaal in hoge resolutie te tonen. Het ligt er maar net aan wat het beste bij jouw bedrijf past, aldus Larson.


Zodra ik mijn gezicht terugzag op het scherm voelde ik me oncomfortabel.

Foto: HireVue

Ik had 30 seconden om over mijn antwoord na te denken en vervolgens een paar minuten om te antwoorden. Het belangrijkste: ik mocht het zo vaak proberen als ik wilde, net als alle gebruikers van HireVue.

Dankzij deze functie kun je je opname terugkijken voordat je verdergaat met de volgende vraag. Zo kun je beslissen of je een nieuwe opname wilt maken.

Ik maakte hier ruimhartig gebruik van. Daardoor duurde het proces niet 25, maar 45 minuten. Larson vertelde me dat het bedrijf experimenteerde met onbeperkt en beperkt antwoorden. De meerderheid van de gebruikers gaf de voorkeur aan onbeperkt.


Recruiters hoeven het niet te houden bij video's. Ik kreeg bijvoorbeeld ook vragen in tekst. Hier moest ik een e-mail sturen aan een angstige klant met een vraag over het product.

Foto: HireVue

Ik sprak de volgende dag met Larson af om mijn resultaten te bespreken.

Foto: HireVue

Ik kwam op de tweede plek, volgens mijn 'Insights Score' die 65 procent was. Dit betekent dat ik volgens de software 65 procent van de kwaliteiten bezit voor de perfecte vertegenwoordiger van de klantenservice.


Larson liet me zien wat een recruiter zou zien als hij mijn antwoorden analyseert.

Foto: HireVue

Het idee is dat de AI de beste presteerders eruit weet te vissen zodat recruiters hun tijd kunnen besteden aan de meest veelbelovende kandidaten.

Larson zegt dat hij begrijpt dat mensen HireVue in eerst instantie eng vinden klinken, een soort van 'Minority Report'. Maar het is een tool om banen efficiënter te maken voor mensen. "Het idee is niet om recruiters te vervangen", aldus Larson.

De technologie is erg praktisch, zeker als je bedenkt dat recruiters zich vaak door honderden sollicitaties moeten worstelen.

De kracht van HireVue is meteen ook het zwakke punt. De AI leert van de werknemerspool die managers kiezen. Je kunt bepaalde vooroordelen weghalen, zoals een bepaalde stem, maar dat is smaakgebonden. Uiteindelijk automatiseert de AI hoe managers nu al mensen scouten. Willen ze fouten uit het verleden herstellen, dan moeten ze zich hier eerst heel bewust van zijn.

LEES OOK: 23 verrassende zaken die mede bepalen of je een baan wél of niet krijgt

18-the-questions-you-ask