IENS, de grootste Nederlandse site voor restaurantrecensies en -reserveringen, neemt branchegenoot Couverts over. Beide platforms blijven voorlopig naast elkaar bestaan, maar volgens IENS-directeur Niels Keizer is het logisch om in de toekomst naar één site te gaan waar consumenten kunnen reserveren bij restaurants.
Met de deal is binnen twee jaar de gehele Nederlandse markt van online reserveren in handen gekomen van één partij.
IENS, dat in 1998 van start ging als plek voor restaurantrecensies, stapte eind 2012 ook in de reserveringen, toen het samenging met het bedrijf Seatme.
Couverts is een stuk jonger. Het bedrijf werd opgericht in 2009 en kwam een jaar later in handen van RTL Ventures, de investeringstak van RTL.
Begin 2015 is er de eerste consolidatieslag, als Couverts het in 1996 opgerichte Dinnersite overneemt. Oprichter Menno de Vries, die de site runde vanuit Israël, was op zoek naar een overnamepartner, nadat het niet was gelukt intern een opvolger voor hem te vinden. Couverts was een logische keuze, omdat de twee websites al samenwerkten.
In dezelfde week komen IENS en Seatme in handen van Tripadvisor, de Amerikaanse online reisgigant die de afgelopen jaren flinke stappen heeft gezet op de Europese markt.
Marktleider in Nederland
Nu volgt ronde twee, met het samengaan van IENS/Seatme en Couverts. Financiële details zijn daarbij niet naar buiten gebracht. Beide platforms zijn straks onderdeel van TheFork, het wereldwijde label voor alle reserveringssites voor restaurants van TripAdvisor.
Bij het reserveringssysteem van IENS zijn 3.750 restaurants aangesloten en bij Couverts 2.00. "Als je de overlap eruit haalt krijgen we er met deze overname zo’n 1500 restaurants bij", zegt IENS-directeur Niels Keizer tegen vaksite Misset Horeca. Hij verwacht de integratie aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 rond te hebben. Dan is zo'n 20 procent van de Nederlandse zaken aangesloten op het platform.
Voorlopig blijven Seatme en Couverts naast elkaar bestaan, maar dit lijkt van korte duur. Keizer: "Het ligt voor de hand dat we voor consumenten naar één platform gaan in de toekomst."
Het is een typisch internetverhaal: een nieuwe markt ontstaat, aanvankelijk is er hevige concurrentie tussen vele kleinere spelers, en uiteindelijk blijven er één of twee giganten over die het leeuwendeel van de inkomsten naar zich toetrekken. Denk aan de positie van Facebook en Google op de online reclamemarkt of de (nog) niet voltooide opmars van taxi-app Uber.