- In navolging van Twitter bieden Facebook en Instagram nu ook betaalde opties aan voor hun gebruikers.
- En net als bij Twitter, bieden Meta’s abonnementen twijfelachtige voordelen tegen een relatief hoge prijs.
- Maar is dit echt zo’n slechte ontwikkeling als het lijkt?
- Lees ook: Is het veilig om een baby te koken?
Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.
OPINIE – Vorige maand werd bekend dat Mark Zuckerberg voorbeeld neemt aan Elon Musk en ook een vinkje te koop aanbiedt voor gebruikers van Facebook en Instagram. Maar Zuckerberg pakt het wel iets beter aan dan Musk. Zo is het vinkje nog steeds verbonden aan een verificatie en krijg je als betalende gebruiker enigszins bruikbare voordelen, zoals meer bereik met de posts die je plaatst.
Zuckerberg richt zijn abonnementen overduidelijk op influencers en bedrijven die inkomsten genereren uit de sociale platformen. En dat is logisch, want waarom zouden Facebook en Instagram niet een beetje mogen meeprofiteren van de omzet die ze voor de bedrijven genereren? Je zou je bijna afvragen waarom het zo lang heeft geduurd voordat ze bij Meta dit verdienmodel zagen.
De nieuwe abonnementen zorgen er ook voor dat mensen zich druk beginnen te maken over het feit dat we misschien straks allemaal wel moeten betalen om van Facebook en Instagram gebruik te kunnen blijven maken. Het is logisch dat dit niet bepaald in goede aarde valt. Ik hoor je zeggen: “Ja, maar we betalen al voor gebruik. We geven al onze privédata gratis aan deze bedrijve,n zodat zij dit kunnen gebruiken om advertenties te verkopen en daarmee enorm rijk worden.” En daarin geef ik je natuurlijk volledig gelijk.
Maar in deze manier van betalen voor gebruik zit hem ook direct een probleem. Want om die advertenties te kunnen verkopen, moet je wel aanwezig zijn op het platform. En dat doen we steeds minder en minder.
Om ons toch terug te lokken, halen de sociale mediabedrijven slimme trucs uit om jouw aandacht te trekken en vast te houden. En zoals we allemaal ondertussen wel weten door de meerdere schandalen en onderzoeken naar de effecten van sociale media, zijn die niet altijd even goed voor de eindgebruikers.
Het lijkt af en toe dat alles is geoorloofd om ervoor te zorgen dat jij terugkeert om nogmaals te reageren. Het is immers een kans voor het platform om nog een advertentie of twee aan je te serveren. Met als resultaat dat je niet de lollige post van je beste vriend ziet, maar een ongevraagde mening van een vreemdeling die je probeert uit te lokken tot een reactie, die je natuurlijk ook ongezouten geeft.
Maar wat als we deze vreemde manier van betalen voor het gebruiken van een platform dat je boos maakt, wegnemen. Wat nu als we wel allemaal uit eigen portemonnee betalen. Dan zou sociale media in theorie de nare en geniepige trucjes achterwege kunnen laten en jou het weer laten gebruiken waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: makkelijk contact hebben met vrienden, familie en merken die je vertrouwt of waar je fan van bent.
Kortom, we zouden dan terug kunnen naar de tijd dat Facebook nog een platform was waar je je schaamde om de cringy posts van je moeder. De tijd waarin je nog foto’s van de vakantie van je vrienden op Instagram zag. De tijd toen het nog leuk was op sociale media en je er nog niet aan verslaafd was gemaakt door het algoritme erachter.
Tegelijk lijkt het een utopie om te denken dat we ooit massaal 5 euro per maand gaan betalen om Instagram of Facebook te gebruiken. We zijn immers te vastgeroest in het idee dat alles op het internet gratis moet zijn.
Daarnaast lijkt het ook te laat voor de sociale mediabedrijven om een dergelijk verdienmodel in het leven te roepen. Het gebrek aan vertrouwen in de platformen is door de wanpraktijken om winst te maximaliseren zo ver weggezakt, dat maandelijks geld overmaken voor een ‘betere’ ervaring voelt alsof je alleen maar extra betaalt om de zakken van Zuck en Musk te vullen.
En de huidige abonnementen voor bedrijven en influencers maken dit alleen maar erger. In ruil voor die extra inkomsten beloven Facebook en Instagram namelijk extra bereik, en dat moet ergens vandaan komen. Dat betekent dat jij vaker op de sociale platformen aanwezig moet zijn, en daarmee komen we weer terug bij de nare trucjes.
Het is dat, of Meta beperkt het bereik van niet-betalende bedrijven en influencers, maar dat is een beetje als het bijten in de hand die je voedt. De kans dat dit gebeurt is vrij klein. Zeker nu meer en meer platformen proberen te leven van advertentie-inkomsten en er dus alles aan gedaan wordt om de adverteerders tevreden te houden.
Meepraten over het laatste technieuws? Word lid van onze Discord!