Hoogleraar Tomas Chamorro-Premuzic heeft de idolen van zijn studenten zien verschuiven tijdens de lesuren waarin hij bedrijfspsychologie onderwijst. Momenteel doet hij dat aan University College in Londen en aan Colombia University in de Verenigde Staten.

Toen hij 15 jaar geleden begon, wilden zijn studenten voor grote multinationals als Goldman Sachs, IBM en Unilever gaan werken. Inmiddels zijn namen als Google, Facebook, Apple en Amazon meer in trek.

“De meerderheid vertelt me tegenwoordig: ‘Ik ga een startup oprichten en een product lanceren, het nieuwe X, Y of Z.’ Wie zijn wij om hun dromen door te prikken?”

Maar hij heeft wel een paar adviezen voor de oprichters in spe. “Ik denk dat wij als docenten een verantwoordelijkheid hebben te signaleren dat de kans heel klein is, dat je echt het niveau van een Apple bereikt. En om zoiets werkelijk te bereiken, zullen ze veel moeten opgeven.”

Chamorro-Premuzic doceert niet alleen in New York en Londen. Hij werkt ook als wetenschapper voor uitzendgigant Manpower. In zijn boek  The Talent Delusion schrijft hij dat je als ambitieuze jongere er wellicht beter aan doet om in een groot bedrijf te beginnen, dan om je meteen eigen startup op te zetten.

Kantoorbaan als leerschool voor ondernemerschap

Je carrière starten bij een bestaand, goedlopend bedrijf heeft een paar belangrijke voordelen. In de eerste plaats hoef je niet alles zelf uit te vinden, maar kunnen collega's met meer ervaring je zaken bijbrengen waar op de universiteit of tijdens stages geen tijd voor was. Ook helpt het om je sociale vaardigheden te versterken. Allemaal eigenschappen waar je later als ondernemer baat bij zult hebben.

"Veel van deze mensen denken: 'Oh, ik heb een idee en ik wil ook liever niet voor een baas werken. Ik word de nieuwe Elon Musk. Maar zo makkelijk is het niet."

Veel startups overleven de eerste paar jaar namelijk niet, ongeacht of je in de technologiesector zit of niet. Dat geldt voor de VS - waar circa 20 procent van de startende bedrijven faalt binnen een jaar en de helft binnen vijf jaar - en ook voor Nederland.

De Kamer van Koophandel constateerde bijvoorbeeld dat in 2017 nog 62 procent van de ondernemingen die in 2012 van start gingen, nog actief was. Dat was ietsje beter voor de periode 2011-2016, met 60 procent. 10 procent viel in beide gevallen al na één jaar af.

'Ondernemersporno'

De academische bevindingen van Chamorro-Premuzic vinden weerklank bij ondernemers zelf. Zo bedacht oprichter van Women Online Morra Aarons-Mele de term 'ondernemersporno' in een artikel voor Harvard Business Review. Zij beschrijft daarin "de gephotoshopte werkelijkheid waarin werk altijd veelbetekenend is en je eigen bedrijf altijd leidt tot een beter balans tussen werk en privé."

"Een bedrijf beginnen betekent niet dat je afscheid kan nemen van het kantoorbestaan en het gevoel dat je constant moet presteren. Nee: het betekent juist dat je constant zult moeten presteren om geld te verdienen en je bedrijf op te bouwen. Ook als het vrijdagavond of zondagmorgen is."

Opvallend is dat jong als ondernemer starten, vaak niet de hoogste kans op succes geeft. Integendeel. 45 jaar is de gemiddelde leeftijd van een succesvolle oprichter, zo bleek uit een studie van MIT.

Werkervaring verklaarde voor een belangrijke deel het voordeel van iets oudere ondernemers. "Vergeleken met oprichters zonder relevante werkervaring, hadden mensen met minimaal drie jaar ervaring 85 procent meer kans om hun startup succesvol te laten zijn."