- De Nederlandse ondernemer Daan van Rossum blijft werknemers bij zijn bedrijf in Vietnam de mogelijkheid bieden hybride te werken.
- In Azië zetten veel bedrijven juist in op ’terug-naar-kantoor’, nu de coronapandemie is overgewaaid.
- Maar Van Rossum zegt dat het niet werkt om te eisen van werknemers dat ze vijf dagen per week op kantoor zijn.
- Lees ook: Thuiswerkwet van D66 en GroenLinks strandt in de Eerste Kamer
Het bedrijf van de Nederlandse ondernemer Daan van Rossum verschilt in één opzicht sterk van veel andere bedrijven in Vietnam: hij doet niet moeilijk over hybride werken.
Van Rossum verhuisde naar Ho Chi Minh City en richtte in 2022 FlexOS op, een bedrijf dat digitale tools ontwikkelt voor managers om op afstand te werken. Bij FlexOs mag het personeel gedeeltelijk thuiswerken.
“Ik kan dit bedrijf niet runnen door tegen werknemers te zeggen dat ze vijf dagen per week naar kantoor moeten komen”, zegt Van Rossum tegen Insider. Maar hij is zich ervan bewust dat dit heel uitzonderlijk is in Vietnam.
Aan het begin van de coronapandemie had Vietnam een nationale lockdown van 15 dagen en in sommige provincies duurde dat langer. Sommige bedrijven schakelden toen in eerste instantie over op werken op afstand, maar Van Rossum zag de meeste bedrijven alweer snel fysieke aanwezigheid eisen van werknemers.
In Azië is de kantoorbezetting na de pandemie met 79 procent hoger dan in Europa (75 procent) en veel hoger dan in de Verenigde Staten (49 procent), zo blijkt uit cijfers van vastgoeddienstverlener Jones Lang LaSalle. Op basis van onderzoeksgegevens van zijn eigen bedrijf schat Van Rossum het aantal bedrijven waar werknemers volledig op kantoor werken, nog hoger in.
"Als je talent wilt aantrekken en behouden, dan kijk je goed naar wat andere bedrijven doen", legt hij uit. "En toen bedrijven zich realiseerden dat thuiswerken helemaal niet zo mainstream was als veel mensen dachten, lieten ze hun personeel snel weer terug naar kantoor komen."
Foto: Daan van Rossum van FlexOS
Veel Amerikaanse bedrijven proberen mensen terug te krijgen naar kantoor, maar in veel Aziatische landen zijn werknemers altijd naar kantoor blijven gaan, ook tijdens het hoogtepunt van de pandemie.
Van Rossum zegt dat zijn team overwegend uit werknemers van de Gen Z-generatie bestaat. Die hecht sterk aan de balans tussen werk en persoonlijke flexibiliteit, dus zet hij in op twee kantoordagen per week. Op niet-kantoordagen kiezen werknemers er vaak voor om te werken in een flexwerkomgeving.
Volgens Van Rossum helpt dat zijn team om scherp te blijven en meer tijdsintensieve projecten af te kunnen ronden, zonder alle afleiding op kantoor. Bovendien voelen zijn werknemers zich een stuk productiever als ze geen grote afstanden af moeten leggen van en naar kantoor.
"Ik vind die twee kantoordagen heerlijk en ik krijg daardoor meer vertrouwen in mijn werk, omdat ik het nieuws van de week persoonlijk hoor, aansturing krijg en vooral geïnspireerd wordt", zegt een medewerker tegen Insider. "Ik heb een routine ontwikkeld voor dit hybride rooster: de kantoordagen om bij te praten en voor kleine klusjes en thuiswerken voor de serieuzere taken die meer tijd vragen."
Van Rossum zegt dat veel jonge mensen in Vietnam, en dus ook binnen zijn bedrijf, nog bij hun ouders en grootouders wonen en dat is niet altijd de meest geschikte omgeving om rustig en comfortabel thuis te werken.
Startsalarissen van omgerekend gemiddeld iets meer dan 400 euro per maand vormen een van de redenen waarom veel jonge Vietnamezen na hun afstuderen nog een paar jaar thuis blijven wonen.
"Het is voor veel mensen heel normaal om elke ochtend een half uur tot een uur in de bloedhitte in de file te staan met de motor op weg naar kantoor", zegt Van Rossum. "Dat schiet niet op. Dus vroegen wij ons af waarom we mensen die dat kunnen, niet thuis laten werken."
Er is volgens Van Rossum geen pasklaar antwoord op de vraag wat beter is: hybride werken of aanwezigheid op kantoor. Hoewel de trend in Aziatische landen is dat terug-naar-kantoor de overhand heeft, moeten leiders wat hem betreft goed luisteren naar hun teams, kijken wat werkt en nieuwe initiatieven ontplooien om bedrijven vooruit te helpen.