- De grote uitzendbureaus Adecco en Manpower waarschuwen op het World Economic Forum in Davos voor een te algemene benadering van hybride werken.
- Er is volgens belangrijke leiders van de bedrijven geen ‘one size fits all’-oplossing voor de balans tussen thuiswerken en werken op kantoor.
- Ze stellen ook dat hybride werken niet verward moet worden moet flexibiliteit.
- Lees ook: Werknemers eisen mogelijkheid om hybride te werken: 1 op 3 wil geen fulltime kantoorbaan
Twee grote uitzendbureaus – Adecco en ManpowerGroup – waarschuwen voor het risico van een te algemene benadering van hybride werken.
In interviews met Insider op het World Economic Forum in Davos zeggen bestuurders van beide bedrijven dat er geen ‘one size fits all’-beleid is voor hybride werken en er niet “één juist antwoord” is op hoe het te implementeren.
Riccardo Barberis, regionaal directeur Noord-Europa van de ManpowerGroup, zegt dat bedrijven talent zullen kwijtraken als ze denken terug te kunnen keren naar de situatie van voor de coronapandemie, omdat mensen flexibiliteit willen.
Lees ook: 3 dingen die je als werkgever kunt doen om hybride werken aantrekkelijker te maken voor werknemers
Volgens hem moet hybride werken — deels thuis en deels op kantoor — niet worden verward met flexibiliteit. "Flexibiliteit gaat om hoe je je taken en je missie op een flexibele manier kan uitvoeren, terwijl het hybride model meer gaat over de balans tussen werk en privé en over welzijn. Dat zijn echt verschillende onderwerpen", zegt Barberis tegen Insider.
Uit het laatste onderzoek van Manpower onder werknemers blijkt dat ze individuele oplossingen willen en geen generieke regels, zegt Barberis.
"Als je een vrouw bent, wil je vooral geld verdienen omdat je onafhankelijkheid en vrijheid wil", zegt Barberis. "Als je boven de 50 bent, heb je genoeg slechte managers meegemaakt en hecht je vooral belang aan een goede werksfeer en goed leiderschap. Als je deel uitmaakt van de jongere generatie wil je flexibiliteit, sociale impact en gedeelde waarden. Daarom is er zoveel beweging op de arbeidsmarkt."
'Great Reevaluation' in plaats van 'Great Resignation'
Sinds vorig jaar hebben in de Verenigde Staten miljoenen mensen ontslag genomen, meestal omdat ze niet tevreden waren met de arbeidsomstandigheden en op zoek gingen naar een betere werkplek. Dat wordt de 'Great Resignation' genoemd, maar volgens CFO en hoofdeconoom Coram Williams van de Adecco Group is het beter te spreken van de 'Great Reevaluation'.
"Great Resignation impliceert dat veel mensen de arbeidsmarkt verlaten en niet meer terugkomen, maar dat is niet echt het geval", zegt Williams. Hoewel de arbeidsparticipatie nog wat lager is dan voor de pandemie, neemt het aantal deelnemers op de arbeidsmarkt volgens Williams de laatste tijd wel weer toe. "Wat er echt aan de hand is, is dat mensen vraagtekens zetten bij het werk dat ze doen, maar niet bij het deelnemen aan de arbeidsmarkt an sich."
De in Zwitserland gevestigde Adecco Group is het op een na grootste uitzendbureau ter wereld. Williams zegt tegen Insider dat het moeilijk is om hybride werk te generaliseren en dat bedrijven naar een hele reeks van factoren moeten kijken om te beslissen wat het beste voor hen is.
"Als je kijkt naar werk dat je met je handen doet, dan kun je dat simpelweg niet virtueel doen. Ik denk ook dat er sectoren en functies zijn waar aanwezigheid op kantoor een belangrijk onderdeel is van de manier waarop je opereert", zegt Williams.
"Dus er is geen sprake van 'one size fits all'. Het punt dat we willen maken is dat je na moet denken over hoe je flexibiliteit kan inpassen", stelt hij. Bedrijven en overheden worstelen met het implementeren van flexibiliteit in de manier waarop ze hun kantoren runnen. De nodige bedrijven hebben nog steeds geen duidelijk beleid voor thuiswerken en lopen het risico talent te verliezen.
"Er is niet één juist antwoord, omdat je goed moet kijken naar de hele context van de geografische ligging, je werknemers en je sector", zegt Williams. "Ik denk dat iedereen op zoek is naar hét antwoord, maar het antwoord is dat er niet één antwoord is. Je moet simpelweg uit zien te vogelen wat voor jouw bedrijf en werknemers het beste."