Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, dat vrijdag werd
gepubliceerd in het huisblad de Consumentengids. De Consumentenbond stelt
dat er grote prijsverschillen zijn tussen supermarkten. Zo zijn A-merken bij
Nettorama 12 procent goedkoper dan bij Super de Boer en MCD. Bij de
huismerken loopt het verschil tussen deze winkels op tot 24 procent.

Nettorama
Naast Nettorama bieden ook Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden en
Hoogvliet relatief voordelig A-merken aan. Bij de huismerken is Nettorama
veruit het goedkoopst, op enige afstand gevolgd door Deen (huismerk Perfekt)
en Vomar (huismerk O’lacy). Als een consument al zijn boodschappen bij één
supermarkt haalt, kan een kwart tot ruim de helft besparen door alleen
huismerken te kopen. Gemiddeld is het prijsverschil 35 procent.

Het verschil tussen de prijs van A-merken en huismerken is bij Albert Heijn
het kleinst. A-merken zijn daar gemiddeld een kwart duurder dan het eigen
huismerk. Bij Nettorama is het verschil tussen huismerken en A-merken ruim
50 procent. Uit het onderzoek onder 76 filialen van 21 supermarktketens
bleek verder dat sommige winkels hetzelfde huismerk verkopen, tegen een
andere prijs. Zo zijn Perfekt-producten bij Jan Linders en Poeisz gemiddeld
20 procent duurder dan bij Nettorama.

Recente prijsverlaging
De resultaten van het onderzoek zijn van eind vorige maand, lichtte een
woordvoerder toe. Dat betekent dat een prijsverlaging die eerder deze week
door supermarktketen Jumbo werd doorgevoerd, niet is meegenomen in het
onderzoek. Volgens deskundigen staat de supermarktbranche een nieuwe
prijsoorlog te wachten als gevolg van de prijsacties van Jumbo.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl