Het oudste bedrijf van Canada komt naar Nederland. Warenhuisketen Hudson’s Bay wil in de komende twee jaar twintig vestigingen openen in ons land. 

Na het omvallen van V&D staat de HEMA op eenzame hoogte in ons land als het om warenhuizen gaat. Genoeg ruimte dus voor een concurrent, vindt topman Richard Baker van Hudson’s Bay Company, in thuisland Canada ook wel bekend als The Bay.

De in 1670 opgerichte als pelshandelaar opgerichte firma werd genoemd als mogelijke koper van V&D. Nu neemt Hudson zijn intrek in de winkelpanden van de failliete retailformule. In eerste instantie gaat het om twintig nieuwe warenhuizen in Nederlandse binnensteden. De eerste winkels moeten in 2017 de deuren openen.

Niet alleen de naam Hudson’s Bay zal op de gevel prijken, het Canadese concern wil ook vestigingen van voordeelketen Saks Fifth Avenue Off 5th naar ons land brengen. Beide concepten richten zich voornamelijk op iets luxere artikelen. Meer Bijenkorf dan V&D.

Hoe zien de winkels van Hudson’s Bay eruit? Een blik in de Noord-Amerikaanse vestigingen van het bedrijf.

V&D is opgericht in 1887, Hudson's Bay is nog veel ouder. Dit is een foto van een filiaal in Calgary in 1884.

Foto hbcheritage.ca

Foto hbcheritage.ca

In 1932 werden de nieuwe badpakken getoond in de vestiging in Vancouver.

Foto Vancouver 125, Flickr (CC BY 2.0)

Foto Vancouver 125, Flickr (CC BY 2.0)

Hudson's Bay was er vroeg bij met thuisbezorgen. Oorspronkelijk gebruikte het bedrijf daarvoor paard en wagen, maar die werden in de jaren dertig vervangen door bestelbusjes, zoals dit exemplaar uit 1932.

Foto pinterest.com/thehudsonsbayco

Foto pinterest.com/thehudsonsbayco

Een luxe warenhuis moet in statige panden zitten. Dat is in 1940 al te zien in deze vestiging in Winnipeg.

Foto pinterest.com/thehudsonsbayco

Foto pinterest.com/thehudsonsbayco

Ook deze vestiging van Hudson's Bay in Toronto ziet er van buiten deftig uit.

Foto Li Tsin Soon, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Foto Li Tsin Soon, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Maar van binnen heeft het toch een hoog V&D-gehalte.

Foto bargainmoose, Flickr (CC BY 2.0)

Foto bargainmoose, Flickr (CC BY 2.0)

In de aanloop naar kerst wordt de hele winkel feestelijk versierd.

Foto Jordan Dawe, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Foto Jordan Dawe, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Net als de etalage.

Foto Robert Taylor, Flickr (CC BY 2.0)

Foto Robert Taylor, Flickr (CC BY 2.0)

Foto facebook.com/hudsonsbay

Foto facebook.com/hudsonsbay

Foto facebook.com/hudsonsbay

Foto facebook.com/hudsonsbay

De uitgedoste etalages werken als een magneet op kinderen.

Foto wyliepoon, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Foto wyliepoon, Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

De flagshipstore in Toronto heeft een megagrote schoenenafdeling, de grootste van Canada.

Foto Eugen Sakhnenko, facebook.com/hudsonsbay

Foto Eugen Sakhnenko, facebook.com/hudsonsbay

De inrichting van de schoenenafdeling is wit en strak, iets wat bij V&D ondenkbaar was.

Foto Eugen Sakhnenko, facebook.com/hudsonsbay

Foto Eugen Sakhnenko, facebook.com/hudsonsbay

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl