Hudson’s Bay staat er in Nederland beroerd voor. De dertien warenhuizen in ons land draaien dit jaar meer dan 80 miljoen euro verlies en de nieuwe directie maakt zich daarom grote zorgen over de zware investeringen en de achterblijvende omzetten.

Een ontslagronde wordt niet uitgesloten, schrijft De Telegraaf op basis van interne stukken. “Dat er iets gaat gebeuren is duidelijk”, zegt een woordvoerster van het warenhuis tegen de krant. “Maar de nieuwe eigenaren moeten nog besluiten nemen.”

Het eerste filiaal van Hudson’s Bay werd ruim een jaar geleden geopend in Amsterdam. In de maand die volgde, werden er meteen nog negen vestigingen geopend. Het warenhuis wilde na het faillissement van V&D een eigen plek veroveren in het Nederlands winkellandschap.

De vergelijking met de iets chiquere Bijenkorf, die in Amsterdam op steenworp afstand zit, of V&D, die in veel panden zat waar Hudson’s Bay nu zit , is snel gemaakt. Maar manager Edo Beukema, die verantwoordelijk is voor de expansie van de keten in Europa, benadrukte vorig jaar dat de zaak toch echt een andere insteek heeft.

“We willen ons onderscheiden met onze service”, aldus Beukema. Daarbij horen volgens hem onder meer dingen als een snelle wifi-verbinding, grote paskamers, een app en een horlogereparatiestation. Ook ademt het over vier panden uitgespreide warenhuis aan het Rokin een andere sfeer, met zijn aankleding en industriële wanden.

Daarmee richt de winkel zich primair op 18- tot 38-jarigen, en dat is ook te zien aan het assortiment, zoals een ruime sneakerafdeling.

Tegenvallende resultaten voor Hudson's Bay

Al snel na de opening waren er geruchten dat de keten te weinig kopers zou trekken. Beukema weersprak dat. "Wij zijn hier over drie jaar nog", zei hij. "Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten."

Ondertussen veranderde de keten wel van strategie. Hudson's Bay wilde af van het duurdere imago en besloot vanaf januari dit jaar merken 'met lage aanvangsprijzen' te verkopen en meer cosmetica.

Beukema vond het toen nog te vroeg om te zeggen of het goed of slecht ging. "Als je in de roos schiet heb je een tien. Dat is nog niet zo. Er zijn verbeterpunten, maar ik ben niet teleurgesteld. Je hebt altijd een droomscenario, maar 80 procent gaat heel goed", zei hij.

Toch zou het een probleem zijn als de cijfers van de warenhuisketen blijven tegenvallen. Deskundigen gaan ervan uit dat de looptijd van de contracten van de panden minimaal 10 tot mogelijk zelfs 20 jaar is. Zou Hudson's Bay willen stoppen, dan zouden ze dus een groot probleem hebben. “Als je nu weg zou gaan, dan komt er een geweldige schadeclaim”, zei hoogleraar e-marketing Cor Molenaar eerder tegen RTL Z.

Lees meer over Hudson's Bay: