Warenhuis Hudson’s Bay is drie maanden open in Nederland, maar gaat nu al herpositioneren. De keten wil af van het dure imago.
Zo komen er met ingang van januari merken ‘met lage aanvangsprijzen’, meer cosmetica, meer Sloggi-slips of een groter restaurant, zegt de Nederlandse directeur marketing en inkoop Edo Beukema woensdag in het Financieele Dagblad.
Hudson’s Bay richt zich in Nederland op mode en beauty en dan met name in het premiumsegment. De warenhuizen zijn luxer dan V&D, maar minder luxe dan De Bijenkorf.
In de media doen al enkele tijd geruchten de ronde dat winkels van Hudson’s Bay van de hand worden gedaan omdat de keten te weinig kopers trekt. Het Canadese moederbedrijf zou zelfs alle Europese activiteiten willen stoppen.
Maar Beukema weerspreekt dit. “Wij zijn hier over drie jaar nog. Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten.” Volgens de directeur is Hudson’s Bay goed op weg om de plannen te realiseren.
Beukema heeft eerder gezegd dat de start in Nederland niet direct een schot in de roos is, schrijft het FD. Cijfers van de Nederlandse activiteiten brengt het bedrijf niet naar buiten.
Beukema vindt het nog te vroeg om te zeggen of het goed of slecht gaat. "Als je in de roos schiet heb je een tien. Dat is nog niet zo. Er zijn verbeterpunten, maar ik ben niet teleurgesteld. Je hebt altijd een droomscenario, maar 80 procent gaat heel goed."
Het bedrijf opende afgelopen september tien warenhuizen in Nederland. In 2019 komt er één bij in Utrecht. Hudson's Bay Company kondigde vorig jaar aan 500 nieuwe warenhuizen wereldwijd te openen. "Die komen er gewoon", zegt Beukema.