Het naderende vertrek van Hudson’s Bay uit Nederland is geen verrassing voor retail- en merkendeskundige Paul Moers. Volgens hem heeft de warenhuisketen geen moeite gedaan om het merk Hudson’s Bay in Nederland neer te zetten.
Hudson’s Bay vertrekt eind 2019 uit Nederland, zo bleek zaterdagochtend uit documenten in het bezit van Het Financieele Dagblad (FD). CNV Vakmensen bevestigde vervolgens dat collectief ontslag is aangevraagd voor de ruim 1.400 personeelsleden.
“Waarom moesten we naar Hudson’s Bay? Het bedrijf heeft dat nooit duidelijk gemaakt”, zegt Moers. “We weten bijvoorbeeld allemaal waarom we naar de Ikea gaan. Maar Hudson’s Bay heeft geen moeite genomen om het merk in Nederland neer te zetten. Dat is een enorme misser geweest.”
Volgens Moers heeft het warenhuis in de beginfase ook niks extra’s gedaan om mensen naar de winkels te trekken. “In Canada heb ik in de Hudson’s Bay aanbiedingen van kwaliteitsspul gezien tegen goede prijzen. Dan lok je mensen wel mee naar binnen. Maar dat is hier niet gebeurd. Ook heeft Hudson’s Bay geen icoon, zoals bijvoorbeeld de tompouce of worst bij de HEMA.”
Ook in de contacten met de klanten heeft het bedrijf volgens Moers steken laten vallen. “Op social media kregen mensen met vragen het verzoek om in het Frans of Engels te reageren. Dat is toch te triest voor woorden. Ook de service in de winkels liet te wensen over. Zo’n 40 procent van het personeel was bevlogen en fanatiek, maar het andere deel maakte er een puinhoop van.”
Hudson's Bay had in de ogen van Moers zeker potentie met mooi ingerichte winkels en grote paskamers. "Maar uiteindelijk zaten ze qua prijzen ook te dicht tegen de Bijenkorf aan. Er is veel geld geïnvesteerd, maar ze hebben fout op fout gestapeld. Het is doodzonde, want dit slaat weer een enorm gat in de winkelstraten. Zulke grote panden krijg je niet makkelijk meer gevuld."
Vertrek Hudson's Bay uit Nederland
In de brief die het FD in handen kreeg, valt te lezen dat de aandeelhouders in Hudson's Bay Company (HBC) vanwege de enorme verliezen hebben besloten "de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019. (...) Dit betekent dat HBC een collectief ontslag zal gaan voorbereiden in verband met het beëindigen van de arbeidsovereenkomsten van alle medewerkers van HBC."
CNV Vakmensen is door de warenhuisketen op de hoogte gesteld van een collectieve ontslagaanvraag voor het personeel. Eind dit jaar sluiten de deuren, aldus Jacqueline Twerda van de bond.
Ze noemt het vertrek van Hudson's Bay nauwelijks een verrassing, maar wel een bitter einde voor de ongeveer 1400 medewerkers. Die worden hard getroffen. De vakbond wil op een zo kort mogelijke termijn met de directie om tafel om een goede compensatie af te spreken.
"En nu ligt er het voorgenomen besluit om te sluiten. Er is geen sprake van een faillissement. De directie meldt ons dat er zelfs ruimte is voor een sociaal plan. Dat gesprek ga ik uiteraard graag op korte termijn aan. Heel veel mensen komen nu ineens op straat te staan. Een compensatie van die pijn is nodig", aldus Twerda.
Ontslag voor ruim 1.400 medewerkers Hudon's Bay
Bij de vijftien warenhuizen en het hoofdkantoor zijn 1424 medewerkers in dienst. Een woordvoerster namens Hudson's Bay in Nederland zei dat er momenteel gesprekken worden gevoerd met de aandeelhouders. Tot daar een uitkomst van is, zal het bedrijf niet inhoudelijk reageren, zo liet ze weten.
Tegen het Algemeen Dagblad zei Jacco van der Steen, directeur Merchandise en Marketing voor Hudson's Bay in Nederland verrast te zijn door de publicatie. "Ik kan en mag er niets over zeggen", aldus Van der Steen. "In oktober gaan we terug in Amerikaanse handen. We zijn in onderhandeling over de toekomst met de shareholders. Naar verwachting komt er dan meer duidelijkheid."
Volgens de documenten die het FD in handen heeft, is een sociaal plan in de maak. Gewerkt wordt aan een afvloeiingsregeling voor tijdelijke en vaste werknemers.
De warenhuisketen opende in 2017 de eerste winkels in Nederland. De keten trok onder meer in verschillende locaties waar voorheen winkels van het failliete V&D zaten.
Maar het gaat al lange tijd niet goed met Hudson's Bay in Nederland. Bij het bedrijf werd in juni een financieel adviseur ingehuurd om de opties voor de vijftien winkels in Nederland te bekijken omdat er niet naar verwachting wordt gepresteerd. Daarbij gaf Hudson's Bay aan mogelijk winkels te gaan sluiten. Inmiddels is dus gekozen voor een volledig vertrek uit Nederland.