Hoe hard de eigenaren ook roepen dat de Bijenkorf en Hudson’s Bay niet in elkaars vaarwater zitten: het vandaag geopende warenhuis spreekt voor zich.
Vergelijk je de twee Amsterdamse zaken, dan is de conclusie simpel: luxe, ruimte, veel licht, marmer en een prachtig uitzicht over de stad. Dat riekt naar concurrentie.
Business Insider maakte vanochtend een rondje door het warenhuis op het Rokin, de eerste in een reeks van twintig vestigingen die zijn deuren opent in Nederland.
Deze 19 foto’s die laten zien dat de Bijenkorf toch wel mag oppassen.
Zowel Hudson’s Bay (17.000 vierkante meter oppervlak) als de Bijenkorf (21.000 vierkante meter) is gigantisch. En dat op steenworp afstand van elkaar: het Rokin en de Dam. Twee A-locaties die op een minuutje looptijd van elkaar liggen.
Qua uiterlijk zijn beiden panden op hun eigen manier statisch. Grootste verschil: de etalages van de Bijenkorf zijn ware kunstwerkjes, die van Hudson's Bay zijn een stuk lichter, simpeler en zakelijker.
Hoewel het pand van Hudson's Bay íets kleiner is, oogt het ruim. De indeling is logisch en dankzij de vele zitjes ook redelijk knus.
Wat wel even wennen is voor veel bezoekers: Hudson's Bay bestaat eigenlijk uit vier afzonderlijke panden. De één voor de vrouwenafdeling van vijf verdiepingen, één gebouw voor de mannen, eentje gericht op interieur en één voor kinderen.
De mannen mogen in hun handjes klappen. Bestaat de afdeling bij de meeste warenhuizen slechts uit één zielige verdieping (waaronder de Bijenkorf), bij Hudson's Bay krijg je er vier.
De kinderafdeling is op dit moment nog niet open.
Vooral de begane grond van Hudson's Bay en de Bijenkorf lijken griezelig veel op elkaar. Waarschijnlijk dankzij de redelijk standaard stands van de aanwezige beautymerken.
Zowel qua indeling als uitstraling lijken de winkels op elkaar, en dat zal vooral ook buiten Amsterdam merkbaar zijn.
In beide winkels kun je terecht voor een paar schoenen van Alexander Wang.
De Bijenkorf in Amsterdam biedt shop-in-shops van merken als Saint Laurent, Louis Vuitton en Céline en daarmee onderscheidt de zaak zich. Maar bijvoorbeeld de Bijenkorf in Eindhoven biedt lang niet zoveel keuze in luxe merken en zal daardoor meer op Hudson's Bay lijken.
De Bijenkorf heeft eerder wel de intentie uitgesproken om ook in de vestigingen in Rotterdam en Utrecht merken als Chloé, Céline, Givenchy en Balenciaga toe te voegen.
De verschillen die er zijn, zitten vooral in merkkeuze. En daarin is Hudson's Bay íets toegankelijker dan zijn concurrent: veel Scotch&Soda, Tommy Hilfiger en Nike.
Zo kun je bij Hudson's Bay het door YouTubers geliefde Urban Decay vinden. De Bijenkorf biedt Rituals als goedkoper alternatief.