Net als bij auto’s is er in de wereld van hogesnelheidstreinen een behoorlijk verschil tussen kunnen en mogen.
In Nederland merk je dat niet zo, omdat er maar twee stukjes spoor zijn – tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Rotterdam en Antwerpen – waar de hogesnelheidstrein Thalys echt hard gaat. Maar in het buitenland ligt dat anders.
In 2011 legde China een beperking op aan de topsnelheden van hogesnelheidstreinen, na een ongeluk met twee treinen dat aan 40 mensen het leven kostte. De maximumsnelheid voor hsl-treinen werd terugebracht van 350 km per uur naar 300 km per uur.
Maar vanaf vanaf 21 september dit jaar wordt de topsnelheid op de hsl-route tussen Shanghai en Beijing weer officieel opgevoerd naar 350 km per uur. Vanaf dat moment zal China weer het de snelste hsl-route ter wereld hebben.
De verhoging van de maximumsnelheid bekort de reisduur tussen Shanghai en Beijing van zes uur tot 4,5 uur.
Onderstaande infographic van databureau Statista laat zien dat de maximale dienstsnelheid bij hogesnelheidslijnen varieert van 200 km per uur tot 350 km per uur. Maar als het aankomt op topsnelheden dan kan het in theorie nog een stuk harder.
Zoals aangegeven is de Japanse magneettrein Maglev houder van het mondiale snelheidsrecord. Bekijk hieronder de foto's van de gehele top 10.