Cloud computing is het huidige buzzword in de IT. Geen software meer op je
computer, maar via internet worden ergens uit een anoniem datacentrum (the
cloud) programma’s opgehaald. De term SaaS wordt in deze context ook vaak
genoemd, afkorting voor Software-as-a-Service.

Bekendste voorbeelden voor de consument zijn e-mailprogramma’s zoals
Hotmail en Gmail. Voor bedrijven is er Salesforce, dat bedrijfssoftware via
een abonnementsstructuur aanlevert.

De steeds snellere internetverbindingen maken cloud computing aantrekkelijker.
De infrastructuur staat daardoor werken met software via internet steeds
minder in de weg.

Een definitieve doorbraak is aanstaande, verwachten analisten. Gartner
voorspelt dat tussen 2007 en 2011 de markt met 300 procent groeit.

Het initiatief van Yahoo, Intel en HP bevestigt die visie. Zij bouwen zes
datacentra waar cloud computing-technologie kan worden uitgetest. Door de
eigen laboratoria, maar ook door drie universiteiten in Illinois, Karlsruhe
en Singapore. Studenten en onderzoekers krijgen daar alle mogelijkheden om
cloud computing uit te proberen.

Vorig jaar kwam Google samen met IBM ook al met zo’n initiatief. Zij bouwen
twee datacentra waar zes universiteiten, waaronder Stanford, mogen testen
met cloud computing.

Waar Google en IBM zich vooral focussen op het bouwen van
bedrijfssoftware, wil het concurrerende onderzoeksprogramma zich breder
ontwikkelen. Het zal zich ook richten op het beheren van de hardware en de
datacentra.

Alledrie de partijen leveren een aandeel. HP de hardware, Intel de processors
en Yahoo de benodigde open source software.

De concurrentie tussen de onderzoeksinitiatieven geeft aan hoe fel de
wedloop is rond cloud computing. Geen van de gevestigde IT-bedrijven wil de
boot missen. Microsoft, dat ontzettend veel verdient aan softwarelicenties,
investeert zwaar in online. Steve Ballmer kondigde maandag aan de toch al
flinke uitgaven, fiks te gaan opvoeren.

Maar er bestaan ook bezwaren. Veel bedrijven zijn sceptisch over de
veiligheid, vooral wat betreft hun bedrijfskritische data. Daardoor blijft
de inzet beperkt tot relatief onbelangrijke zaken. Voor bredere uitrol moet
meer vertrouwen ontstaan.

Daardoor is de schaal waarop Software-as-a-Service tot nu werd uitgerold,
beperkt. Dat heeft weer tot gevolg dat de winstgevendheid van deze sectoren
tegenvalt, wat verdere investeringen bemoeilijkt.

Bovendien staat de branche voor de zware taak sceptici over te halen.
Forrester becijferde begin dit jaar dat een groot deel van het MKB in de VS
nog geen gebruik wil maken van SaaS. Nu het laaghangende fruit is geplukt,
zal het binnenhalen van meer klanten extra moeite en meer kosten met zich
mee brengen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl